For å øke kjennskapen til farmasistudiet og arbeidsmulighetene en farmasøyt har i apotek ønsket “Instafarmasøyten” i samarbeid med Apotekforeningen å gjennomføre en informasjonskampanje med bruk av plattformene hennes.
Hennes egentlige navn er Torill Marita Andersen. Andersen er utdannet Cand. Pharm (master i farmasi) ved Universitet i Oslo (2006). Hun har jobbet som apoteker i apotekkjeden Boots i ni år, og har vært fagsjef for publikumsområdet til Sykehusapotekene HF i åtte år.
Samarbeidet mellom Instafarmasøyten og Apotekforeningen har blitt mulig takket være økonomisk støtte fra Apotekstifelsen.
– Kampanjen skal bidra til å synliggjøre apotekfarmasøyten og hvorfor farmasi er et spennende studie. Målet er å motivere ungdom til å velge farmasiutdanningen, sier Torill M. Andersen.
Sprer hverdagsfarmasi på Instagram
De siste to årene har Andersen bygget opp “Instafarmasøyten” på sosiale medier, med hovedfokus på Instagram. Målet med Instafarmasøyten er å spre hverdagsfarmasi til folk flest. På Instagram har hun over 43 000 følgere. I tillegg er hun tilstede på SnapChat og TikTok.
– Initiativet rundt Instafarmasøyten har bidratt til å synliggjøre farmasi og farmasøytyrket i samfunnet, og er per i dag den største farmasikontoen på Instagram. Den er unik i sitt slag ved å formidle farmasifaget og farmasøytisk kompetanse på en lettfattelig måte til vanlige folk, sier Andersen.
Farmaceutene (NFF) kåret Andersen til «Årets farmasøyt 2024» som følge av hennes innsats som «Instafarmasøyten».
En undersøkelse Apotekforeningen gjorde blant første- og andreårs farmasistudenter høsten 2024, viste at omtrent 1 av 4 hadde fått informasjon om farmasistudiene via sosiale medier. Dette viser at bruk av sosiale medier kan være en effektiv metode for rekruttering av studenter til studiet.