Gå til innhold

To priser til Apotek 1 i fjor. (Foto Apotekforeningen)

Juryen i Norsk Retail Hub som kåret Apotek 1 til årets kjede, har lagt vekt på kjedens kundeservice, tilgjengelighet og faglig dyktighet.

– Dette er et resultat av et lagspill hvor de 5000 ansatte har stått på for å levere en bedre helsehverdag til folk, sier administrerende direktør Øyvind Winther i Apotek 1 i en pressemelding.

Han mener at deres samfunnsoppdrag med å sikre medisiner til hele Norge er viktig, og at de stadig har fått flere tjenester i apotek gjør at de kan være et lavterskeltilbud.

– Med tjenester som blodtrykksmåling, inhalasjonsveiledning, medisinstart og vaksinasjon kan vi avlaste et allerede presset helsevesen og være en del av førstelinja. Vi har i løpet av et år nesten 30 millioner kundemøter og vi jobber hele tiden med at kundemøtene skal være best mulig, sier Winther.

I tillegg til denne prisen har Apotek 1 også fått anerkjennelse for sitt arbeid med bærekraft, og ble kåret til «Bransjens beste innen bærekraft».

Bærekraftige apotek

Apotek 1 har jobbet med å redusere klimagassutslipp, øke gjenbruk av ressurser og redusere avfall.  Den siste tiden har de jobbet med å elektrifisere kjøreflåten, redusere plast. De har også et pilotprosjekt om ombruk, gjenbruk og resirkulering av innredning og interiør i apotekene.  

– Når vi jobber med flytting eller nyetableringer har vi et prosjekt nå som går på gjenbruk av interiør og innredning, slik at minst mulig skal gå til spille. Mange bekker små blir en stor å, og det er summen av alt vi gjør som utgjør en forskjell, sier Lise Østlund, leder for bærekraft i Apotek 1, i en pressemelding.   

Bærekraftskåring står Sustainable Brand Index bak, og det er norske forbrukere som avgjør hvem de ser på som best i klassen for bærekraft.