Gå til innholdet

Zareta elsker utfordringer på jobben

Avdelingslederen har utfordret seg selv til å ta de vanskeligste oppgavene. Det har gjort henne tryggere og hjulpet henne oppover i karrieren.

– Jeg er en ambisiøs person og elsker utfordringer, sier Zareta Magomadova.

Hun var bare 20 år da hun fikk muligheten til å begynne å jobbe i apotek. Der fikk hun et godt innblikk i hvilke arbeidsoppgaver som finnes i apoteket. 

– Jeg pusher meg selv til å ta de vanskeligste oppgavene eller de jeg er mest usikker på. Det har hjulpet meg oppover i karrieren og gjort meg tryggere på områder jeg ellers aldri ville vært borti.  

I 2017 fikk hun jobben som stedfortredende avdelingsleder, og etter to år fikk hun fast stilling.

 

                                                     (Intervjuet fortsetter etter filmen)

film av Zareta

Apotek er et supplerende helsetilbud

 

Magomadova mener apotekverden er i stadig endring, og at apotekene må tilpasse seg den verden vi lever i.

 

– Folk vil ha det så enkelt som mulig. I samarbeid med legene kan apotekene tilby flere tjenester, for eksempel forskriving av visse medisiner og oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer, sier hun. 

Apotekene er lett tilgjengelig der folk ferdes i det daglige. De ansatte som jobber der, er helsepersonell og de har høy legemiddelkompetanse. 

–  Vi kan møte kundenes behov der kunden er. Vi kan være et supplerende helsetilbud til legene. På den måten kan vi bidra til mindre helsekø og færre sykehusinnleggelser. 

 

Bilde av Zareta

Magomadova liker å lage mat på fritiden

Foto: Apotekforeningen

Når jeg får positiv tilbakemelding fra kunder gir det en mestringsfølelse. Den smitter over på det private og gir meg drivkraft i hverdagen.

Farmasøyt
Zareta Magomadova

I det siste har apotekene opplevd en del legemiddelmangel. Farmasøyten forteller at selv om det er hektisk på jobb, er det viktig å møte pasientene på en god måte. 

Vi prøver å finne samme legemiddel i en annen styrke, vi undersøker lageret til nærmeste apotek og grossister. I tillegg ser vi på muligheten for å utlevere utenlandske pakninger. Hvis vi ikke lykkes med det, tar vi kontakt med legen 

– Vi er problemløsere, ikke problemskapere, sier hun og smiler.  

 

Tilbakemeldinger som gir energi

 

Farmasøyten får positiv energi av kunder som sier «tusen takk, dette var til god hjelp».

 

– Det er en veldig god følelse når kunden opplever at jeg har hjulpet dem, sier Magomadova.

 

Hun forteller om kunder som kommer tilbake etter at hun har vist hvordan astmainhalatoren brukes.

 

– De har takket for veiledningen og fortalt at medisinen nå fungerte på en helt annen måte, sier hun.  

Zareta jobber som avdelingsleder

- Arbeidsmiljøet er godt. Jeg har en god leder og gode kolleger og jeg har et fantastisk godt team, sier Zareta Magomadova.

Foto: Apotekforeningen