Vi var fulle av håp
Forventningene var høye da vi gikk inn i 2021. De første vaksinene var satt og 2021 skulle bli et bedre år enn 2020. Pandemien skulle slås tilbake, og hverdagen skulle gjenerobres. På mange måter fikk vi rett, selv om koronapandemien fortsatt preget store deler av året - også for Apotekforeningen og apotekbransjen.
For vår del hadde vi fire hovedmålsetninger som styrte mye av aktivitetene våre i 2021:
Vi skulle videreutvikle vaksinetilbudet i apotekene, fordi vi mener befolkningen trenger enklere tilgang til vaksiner. Vi skulle befeste vår posisjon som en viktig aktør på e-helseområdet, fordi apotekene spiller en viktig rolle i flere av de nasjonale e-helseprosjektene som er under arbeid. Vi skulle sørge for at apotekenes nye digitale samhandlingsplattform Eik ble ferdigutviklet og klar til bruk i apotekene. Og vi skulle arbeide videre for at apotekene får tilfredsstillende rammevilkår, fordi apotekkundene trenger et enda bedre apotektilbud.
Status ved utgangen av året, er at vi har sikret apotekfarmasøytene rett til å rekvirere koronavaksiner, og at et positivt samarbeid med Oslo kommune ble gjennomført. Det ble lagt ned betydelige ressurser både i Apotekforeningen og hos medlemmene for å få til en avtale og klargjøre apotekene for oppgaven.
Antallet vaksinasjoner ble lavere enn forventet og ønsket, men avtalen la grunnlaget for at vi på tampen av året fikk på plass en rammeavtale for koronavaksinering i en rekke andre kommuner. At det i tillegg ble satt 150 000 influensavaksiner i apotekene, er resultat av langsiktig arbeid i både foreningen og hos medlemmene.
Gjennom året har apotekene fått en tydeligere stemme overfor myndighetene. Apotekforeningen deltar nå i både i Nasjonal styringsmodell for e-helse og i styringsgrupper for relevante nasjonale e-helseprosjekter. Apotekforeningen har vært synlig i flere av de store diskusjonene om digitalisering i helsetjenesten, og myndighetene erkjenner at apotekene må involveres i planleggingen fremover.
Apotekforeningens datterselskap Difa sørget for å lande Eik-prosjektet på en god måte, og Eik ble godkjent og tatt i bruk i pilot-apotek i løpet av året. Eik er navnet på en ny felles IT-løsning som skal ta seg av resepthåndtering, refusjon, dokumentasjon, journalføring, rapportering og statistikk. Apotekforeningen utvikler Eik på vegne av alle landets apotek, gjennom sitt datterselskap Difa as.
Arbeidet med å sikre tilfredsstillende myndighetsstyrte rammevilkår er Apotekforeningens kjerneoppgave. Det er i sin natur langsiktig og uten en start og en slutt. I 2021 skjedde det ingen større endringer i de økonomiske rammevilkårene, og apotekenes inntekter på reseptlegemidler er fortsatt sårbare og vanskelige å leve av. Et av de viktigste målene, å videreføre trinnprissystemet for å sikre lave priser på legemidler, er langt på vei oppnådd.
Høsten 2021 nedsatte regjeringen Apotekutvalget, som skal utrede både regulatoriske og økonomiske rammevilkår for apoteksektoren. Apotekforeningen bidrar aktivt i dette arbeidet. Vi ser frem til at en NOU blir presentert mot slutten av 2022 og deretter fulgt opp med en god og aktiv apotekpolitikk fra regjeringen.
Per T. Lund, Adm. direktør
Vårt arbeid
Apotekforeningens arbeid i 2022 har vært preget av å gi innspill til Apotekutvalgets utredning om fremtidens apotek, i tillegg til å bedre tilgangen på vaksiner, tilby flere veiledningstjenester, sikre stabile rammevilkår for apotekene og fremme digitalisering i apotekene.
Apotekenes rolle i nasjonale vaksinasjonsprogram
Apotekforeningen har i 2021 fortsatt arbeidet med å inkludere apotek i relevante vaksinasjonsprogram. I januar sendte foreningen inn høringsinnspill om vaksinasjonsprogram for voksne og risikogrupper. Hovedbudskapet der var at apotekenes kompetanse og kapasitet må tas i bruk for å oppnå god vaksinedekning.
Apotekenes interesse i nasjonale e-helsesatsinger
I 2021 har Apotekforeningen jobbet aktivt med å fremme apotekenes interesser innen e-helsesatsingene fremover, som blant annet Pasientens legemiddelliste (PLL), multidose i e-resept og videreutvikling av e-reseptløsningen. Dette er langsiktige prosesser og noen krever både forskriftsendringer og utredninger. Ofte er Apotekforeningens viktigste oppgave å sikre at apotekenes rolle som siste ledd i legemiddelkjeden blir omtalt og hensyntatt. Dette oppfatter vi å ha lykkes med i 2021.
Første apotek har tatt i bruk Eik
Eik ble endelig godkjent i august, og ytterligere to apotek startet pilotering av systemet i samspill med Apotek 1s eget apoteksystem.
Forutsigbare rammer for apotekdrift
I forslag til budsjett for 2022 lå det ingen prisjustering av statens finansiering av apotekene, slik de blir for alle andre helseaktører. Dette reagerte Apotekforeningen på og tok opp dette i budsjetthøringen.
Statistikk
Tall og fakta om apotek
Ved årsskiftet var det 1031 apotek i Norge. Det var 5 300 innbyggere per apotek. Ved utgangen av 2021 var det 7 023 årsverk. blant disse var 3 888 farmasøyter og 2 564 apotekteknikere. Apotekene hadde en total omsetning i 2021 på 43,5 milliarder kroner inkludert merverdiavgift. det er en vekst 8,1 prosent fra 2020.
I 2021 besøkte 56,2 millioner kunder apotekene i Norge. Det tilsvarer at 186 000 kunder daglig tok turen innom et apotek. Et kundebesøk defineres som antall avsluttede ekspederinger i kassen. Et besøk kan bety utlevering av legemidler eller andre varer som er på resept og kjøp av reseptfrie legemidler eller handelsvarer.
I gjennomsnitt brukte hver innbygger reseptlegemidler for 5 565 kroner i fjor. Fra 2020 til 2021 økte nordmenns legemiddelforbruk med 4,4 prosent, justert for befolkningsøkning. Totalt økte forbruket med 4,8 prosent, målt i antall døgndoser av reseptpliktige legemidler.
Helsetejenester i apotek
I 2021 var det rekordmange pasienter som fikk influensavaksine, inhalasjonsveiledning eller Medisinstart-samtale i et apotek. Totalt brukte 250 000 apotekenes helsetjenester i fjor. Dette til tross for at vi har lagt bak oss nok et unntaksår.
Fra høsten 2021 valgte 152 651 kunder å sette influensavaksine i apoteket. Mange velger å benytte seg av apotek som vaksinasjonssted, fordi apotekene er lett tilgjengelige, har lange åpningstider og man kan stikke innom når det passer. I fjor var det flere apotek som satt influensavaksine, 979 apotek vaksinerte i 2021, mot i overkant av 900 apotek i 2020.
Fra 2019 til 2020 gikk antall Inhalasjonsveiledninger ned med 16 prosent, noe som skyldes strenge smittevernregler i 2020. I 2021 var apotekene opp på samme antall veiledninger som i 2019.
Det ble gjennomført 22 450 Medisinstart-samtaler i 2021. Det er ny årsrekord. Flesteparten av samtalene ble i fjor gjennomført per telefon, mye på grunn av smittesituasjonen. De fleste samtalene handler om legemidlene Atorvastatin, Amlodipin, Candesartan eller Metoprolol.
Om oss
Alle apotek er medlem hos oss
Apotekforeningen er bransjeorganisasjonen for apotekene i Norge og deres eiere. Foreningen ble stiftet i 1881.
Alle apotek, både privat eide apotek og offentlig eide sykehusapotek, er medlemmer. Foreningen arbeider hovedsakelig med apotekfaglig utvikling, apotekenes rammevilkår, næringspolitikk, teknologi, e-helse og kommunikasjon om bransjen. Apotekforeningen ivaretar også en rekke praktiske funksjoner for apotek.
I Apotekforeningen arbeider det folk med høy kompetanse på apotekfaglige og apotekpolitiske spørsmål. Les mer om de som jobber her og hva de gjør.
Vi skal
- Hjelpe apotek med å løse samfunnsoppdraget sitt
- Arbeide med faglig utvikling, rammevilkår, næringspolitikk, e-helse og kommunikasjon
- Sikre apotekene rammebetingelser som gir et godt pasienttilbud
- Utvikle og gjennomføre fagprosjekter i apotek
- Utvikle fremtidens digitale løsninger gjennom et nytt bransjesystem for apotek
Vårt formål
Apotekforeningen skal arbeide overfor myndigheter, media, helsepersonell- og pasientorganisasjoner for å sikre apotekbransjen:
- Best mulige og forutsigbare myndighetsstyrte rammevilkår
- Best mulig posisjon og rammevilkår for produkt- og tjenesteområder der apotekene har eller ønsker å ha interesser
- God oppmerksomhet og gjennomslag i helsepolitikken
Apotekforeningen skal bidra til at apotekene oppfyller samfunnsoppdraget sitt: Å sørge for at pasientene får de legemidlene de skal ha, hjelpe pasientene med å bruke legemidlene riktig, og hjelpe kundene med å ta vare på egen helse.