Gå til innhold

Det var et klart “ja” fra de spurte om det bør etableres digital dialog mellom apotek og fastlege, forteller Hilde Ariansen i Apotekforeningen som stod på stand under årets Farmasidager (t.v.). Foto Apotekforeningen.

Kort fortalt

Bruk av digital dialogmelding kan bidra til bedre pasientsikkerhet gjennom færre legemiddelfeil og redusere tidsbruk på unødvendige telefonsamtaler.

Se mer
Se mindre

Et utvalg fastlegekontor med tilhørende apotek skal i løpet av 2025 delta i en studie som skal teste ut avtaler og kjøreregler for når telefon og dialogmeldinger bør brukes. På bakgrunn av erfaringene vil foreningene vurdere om dialogmeldinger bør innføres på nasjonalt nivå mellom fastleger og apotek. 

Temaet for standen til Apotekforeningen var i år digital dialog mellom apotek og fastlegekontor. Over 120 besvarte en undersøkelse om temaet.

Rundt halvparten av de som besvarte undersøkelsen jobber i apotek. De andre hadde erfaring fra apotek tidligere eller i forbindelse med praksis.

- De vi snakket med fortalte at det er veldig vanskelig å få kontakt med lege på telefon og at det tar tid å komme gjennom. Noen ganger kommer man bare til legesekretær. Da må man vente på at legen skal ta kontakt. Det sier Hilde Ariansen, seniorrådgiver i Apotekforeningen og deleier av prosjektet «Digital dialog».  

- Det var et klart “ja” fra de spurte om det bør etableres digital dialog mellom apotek og fastlege. Det gjaldt både blant de som jobber i apotek, studenter som har vært i praksis og de som tidligere har jobbet i apotek forteller Ariansen.

Undersøkelsen viste også:

  • En fjerdedel av  farmasøyter i apotek forteller at de må kontakte legen om en pasient daglig. Halvparten sier de må gjøre det ukentlig.
  • De svarte at de ønsker at digitale meldinger bør brukes til dialog rundt feil eller mangler ved resept, kritiske legemiddelreaksjoner, kritiske legemiddelinteraksjoner, legemiddelmangel osv.
  • På spørsmålet om hvem de kunne tenke seg å sende til (i tillegg til fastlegen) var hjemmesykepleien, sykehjem og legevakt.

Nye nettsider

Mange som tok turen innom standen fikk også mulighet til å scanne en QR-kode og sjekke ut de nye nettsidene til Apotekforeningen.

Spørsmålet alle deltakerne måtte svare på var hvor mange kunder apotekene hjelper hver eneste dag. Svaret fant de på forsiden av nye apotek.no.

Studenter kan snakke om studiet

Mange farmasistudenter var innom standen for å lære mer om hva Apotekforeningen jobber med.

Der ble de også informert om mulighetene til å holde foredrag om farmasistudiet for elever på videregående skoler.

Les mer om dette her

Bilde av kommunikasjonssjef Jostein Soldal

For anledningen hadde Apotekforeningen fått tak i gamle fasttelefoner, her demonstrert av kommunikasjonssjef Jostein Soldal.