Gå til innhold

Farmasøytene Ida og Kristine (t.h.) fra Apotek 1 Ski Amfi snakket om ulike situasjoner der apoteket trenger å kontakte legen.

Kort fortalt

Apotekfarmasøytene understreket behovet for digital samhandling for å hjelpe pasientene bedre. De fortalte at det ofte er vanskelig å få tak i fastleger direkte, og at kommunikasjonen ofte stopper hos helsesekretæren.

For noen uker siden ble Apotek 1 Ski Amfi kontaktet av kommuneoverlegen i Nordre Follo. Han ønsket at apotekeren og en farmasøyt skulle delta på en fagdag for fastleger der temaet var samhandling.

– Det var en veldig god mulighet for å snakke om samhandling mellom apotek og fastlege, sier Karoline Eriksen, farmasøyt ved Apotek 1 Ski Amfi.

Sammen med apoteker ved Apotek1 Ski Amfi, Ida Kristine Bu Nilssen, snakket de om ulike situasjoner der apoteket trenger å kontakte legen.

– Mange av de som var til stede på møte ønsker digital samhandling med apoteket, sier Nilssen. 

Finner løsninger for pasientene

Et av temaene de tok opp var bruk av merknadsfeltet.

– Vi viste fastlegene hvordan vi på apoteket ser merknadsfeltet og hvordan legen kan bruke merknadsfeltet til å skrive meldinger til apoteket, forteller Eriksen.

Nilssen forteller at de ofte finner løsninger til det beste for pasienten, men det er ikke alltid de kan levere ut uten å kontakte rekvirent. 

–  Når resepten er på et uregistrert preparat, men det finnes et markedsført legemiddel i samme styrke og formulering gjør vi en farmasøytisk vurdering og leverer ut det vi har på lager, sier Nilssen.

Andre ganger er det behov for å kontakte fastlegen.

– Dersom dosen ikke stemmer og pasienten ikke vet hvordan de skal bruke legemidlet, er vi helt avhengig av å få kontakt med forskriver, fortsetter Nilsen.

Det er ikke alltid like enkelt.

– Veldig ofte stopper samtalen vår hos helsesekretæren, når vi helst skulle snakket med fastlegen, forteller Nilssen.

Hilde Ariansen, Seniorrådgiver i Apotekforeningen.

Pasienten skal ikke være budbringer

Apotek opplever stadig oftere at fastlegene er opptatte og ikke har tid til å snakke med farmasøyten.

– En dialogmelding vil bidra til at kommunikasjonen mellom apotek og fastlege blir bedre. Det som ikke haster, kan besvares via melding. Det vil frigjøre tid for både lege og apotek, sier seniorrådgiver Hilde Ariansen i Apotekforeningen.

Ariansen er delprosjektleder i Prosjektet digital dialogmelding. I løpet av vinteren 2025 starter en utprøving av dialogmelding (såkalt PLO-melding) mellom apotekfarmasøyt og fastlege i enkelte legekontor og apotek. Les mer her