Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Vanskelig å bruke legemidler riktig

12 prosent av pasientskadene i Norge skyldes feil bruk av legemidler. – Det må iverksettes tiltak for de mest utsatte pasientgruppene.


10.03.2015

Vanskelig å bruke legemidler riktig

Konferansen Helse og framtid, 21. januar: I paneldebatten satt blant annet Cecilie Brein-Karlsen (FrP), Bård Fossli Jensen (spes. i barnesykd, ph.d), Erling Ulltveit (LMI), Tone Westergren (RELIS) og Steinar Madsen (SLV). Foto: Vendil Åse

Det sa Per Kristian Faksvåg, fagdirektør i Apotekforeningen, på konferansen «Helse og fremtid» arrangert av Novartis og Legemiddelindustrien.

 

Tiltak som virker

På konferansen, der pasienten og legemiddelinformasjon var tema, kom det frem at rundt 700 saker til pasientombudene i Norge i 2014 skyldes feil i forbindelse med legemidler. Cirka 1000 personer dør årlig som følge av feil bruk av legemidler. Særlig eldre og kronisk syke pasienter som står på flere medisiner er i risikogruppen.

 

– Det bør settes i gang tiltak for de pasientene som bruker legemidler med særlig høy risiko for bivirkninger. Vi må sikre at pasienten får effekt av behandlingen, vi må redusere risikoen for bivirkninger, øke livskvalitet og redusere risiko for å dø, sa Faksvåg i sitt innlegg.

 

Faksvåg fortalte om Medisinstart.

 

1 500 pasienter som starter opp med et legemiddel innen hjerte- og karområdet får tilbud om to oppfølgingssamtaler med farmasøyt i apoteket. Målet er å øke etterlevelsen hos disse pasientene. Ca. 70 apotek er inkludert i studien og pr i dag er 750 pasienter inkludert.

 

– Vi håper dette kan bli en permanent tjeneste i apotekene og at Medisinstart kan hjelpe flere pasienter til å følge behandlingen og ta legemidlene sine riktig, sa han.

 

Apotek der pasientene bor

Faksvåg mener at helsepersonellet som arbeider i apotek kan brukes mer målrettet for å få ned den dystre statistikken knyttet til feil legemiddelbruk. Apotek er et lavterskeltilbud, og i fjor ekspederte apotekene 50 millioner resepter.

 

– Det er mange kontakter med pasientene. Det er selvsagt at apotekene både har og må få en mer definert rolle som pasientens legemiddelrådgiver, sa Faksvåg i sitt innlegg.

 

Han la videre vekt på at dette handlet om pasientene og hvordan de kan få hjelp og bli motivert til å ta legemidlene sine på en trygg og riktig måte.

 

Generalsekretær Tone Granaas i Norsk Revmatikerforbund fortalte at 70 prosent av den informasjonen som pasienten får ved et legebesøk, er glemt i det pasienten går ut døra. Snarlig ny gjentakelse har stor effekt på hva pasientene husker.

 

– Apotek og farmasøyt er i direkte kontakt med pasientene. Vi bør utnytte deres kompetanse bedre, sa Tone Granaas.

 

Elektronisk oversikt

Medisinsk fagdirektør Steinar Madsen i Legemiddelverket pekte på innføring av et nasjonalt legemiddelregister som tiltak for å redusere muligheten for feil forskrivning.

 

– Det er vi enige i. I påvente av en elektronisk løsning, som dessverre kan ta år, bør pasientene utstyres med manuelle lister med oversikt over hvilke legemidler som brukes, svarte Faksvåg.

 

I sitt innlegg la Faksvåg også vekt på at vi må ha et godt samspill i hele behandlingskjeden basert på gode og positive holdninger, gjensidig tillit og respekt, informasjonsutveksling og god kontakt.

 

– Vi snakker om god samhandling for å oppnå helsepolitiske mål og god pasientomsorg, sa han.

 

Apotek i ny legemiddelmelding

Faksvåg sa videre at han håpet at Legemiddelmeldingen vil peke på apotekene som en viktig del av helsevesenet for å bidra til å fremme folkehelsen og i større grad ta i bruk den kompetansen som de ansatte har.

 

– La apotekene bidra mer for å oppnå myndighetenes målsetninger om pasientens helsetjeneste. Dette er ikke et spørsmål om hva det vil koste, men hva samfunnet kan spare og pasientene oppnå, sa han.

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring