Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Utfordringer med medisinleveranse i distriktene

Busselskaper som ikke tillater sjåføren å forlate bussen underveis på ruten, gir apotekene utfordringer med den daglige medisinleveransen i distriktene.


17.08.2015

Utfordringer med medisinleveranse i distriktene

Agder Kollektivtrafikk tillater ikke lenger sine sjåfører å forlate bussen underveis på ruten, dermed kan ikke selskapet lenger levere livsviktige medisiner til pasienter for apotekene. (Foto Agder Kollektivtrafikk)

Over en million pakninger med reseptbelagte medisiner sendes årlig til personer som bor i grisgrendte strøk over hele landet. Helt avgjørende for leveransene er bruk av lokale rutebusser som leverer medisiner til nærbutikken eller andre utsalgssteder i nærmiljøet.


Men hva skjer når rutebussen ikke lenger kan levere?


Nationen skrev i tidligere i år om apoteker Karina Olsen på Apotek 1 i Tvedestrand som personlig måtte kjøre ut til distriktene for å levere medisiner, etter at det lokale busselskapet Agder Kollektivtrafikk ikke lenger tillot sine sjåfører å forlate bussen, og dermed ikke lenger kunne levere livsviktige medisiner til pasientene.


Busselskapets nye praksis fikk ikke bare konsekvenser for Olsens apotek i Tvedestrand, men flere av apotekene i Agder-fylkene.


Kommunen bidro med bruktbil

Apoteker på Vitusapotek Tvedestrand, Bjørn Gustavsen Krabbesund, opplevde situasjonen som svært frustrerende. Med seks medisinutsalg – i begge retninger fra Tvedestrand – og en allerede lav avanse på medisinforsendelse, risikerte han å tape penger på å sende medisinene med budbil. Han så seg derfor nødt til å tenke alternativt.


– Jeg kom i dialog med en avdeling for psykisk og fysisk utviklingshemmede i Tvedestrand som ønsket å finne stimulerende arbeid til sine brukere. Utfordringen her var at de ikke hadde en bil som de kunne bruke til leveransen, men heldigvis sa kommunen seg villig til å bidra med en bruktbil. Da fant vi fort en løsning som var lønnsom for alle parter, sier Krabbesund til apotek.no.


Vurderte aldri å avvikle leveransen

Han hevder han aldri hadde i tankene å avvikle leveransen til distriktene, men er tydelig på at han måtte ta en avgjørelse på om de skulle redusere drastisk i tilbudet eller tenke kreativt. Med fasiten i hånda angrer han ikke på valget som ble tatt.


Han har fått med seg Apotek 1 på ordningen, så nå samarbeider de to konkurrentene om å levere medisiner i distriktet. Regningen for det hele, den deler de også på.


Må bruke varetaxi

Situasjonen med Agder Kollektivtrafikk i Tvedestrand er ikke unik. Også Trønderbilene, som står for busstransporten i Nord-Østerdal, har innført samme praksis for sine sjåfører. Det har ført til at Boots apotek på Tynset nå har rigget opp varetaxi-transport av medisiner for å sikre leveransene.


Til Østlendingen forteller apoteker, Kristin Thorbjørnsen, at de ble nødt til å finne en alternativ løsning fort da bussen ikke lenger kunne stå for medisinleveransen. Redningen ble Tynset varetaxi.


– Det var kort varsel, men vi er opptatt av å ha en forsvarlig håndtering av medisiner, som både er til dyr og mennesker. Jeg må berømme Tynset varetaxi som har fått til dette opplegget på så kort tid, sier Thorbjørnsen til Østlendingen.


Avhengig av godt samarbeid med lokale aktører

Fagdirektør i Apotekforeningen, Per Kristian Faksvåg, mener eksemplene fra Tvedestrand og Tynset viser at medisinleveranse i distriktene kan være utfordrende. Han berømmer de to apotekene for å finne alternative løsninger.

– Norge er et land med store avstander, og for at apotekene skal klare å levere medisiner til distriktene på kort varsel, er vi avhengig av et godt samarbeid med lokale aktører. Rutebussen er et effektivt og prismessig bra alternativ og nettopp derfor er det synd hvis flere selskaper nå ikke vil bidra til at pasienter får medisinene sine. Samtidig viser eksemplene fra Tynset og Tvedestrand at det finnes alternative løsninger, sier Faksvåg. 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring