Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Effektiv starthjelp til danske medisinbrukere

Økt forståelse for egen sykdom, økt evne til å bruke legemidlene riktig og økt trygghet til behandlingen. Det var noen av tilbakemeldingene pasientene som deltok i den danske apotektjenesten, «Kom godt i gang med din medicin» hadde.


30.09.2014

Effektiv starthjelp til danske medisinbrukere

Hvordan sikre at medisinbrukere kommer godt i gang med legemiddelbehandlingen?


Det var utgangspunktet til forsknings- og utdanningsinstituttet til den danske Apotekforeningen, Pharmakon, da de utviklet apotektjenesten «Kom godt i gang med din medicin» som ble gjennomført som et prøveprosjekt ved fire apotek i Danmark i 2013.

Gjennom to samtaler med farmasøyt eller farmakonom (videre- utdannede apotekteknikker, red.anm.) ønsket de å se om man klarte å oppnå økt etterlevelse hos pasienter som skulle starte med kronisk eller langvarig behandling. Tjenesten ble utprøvd på 103 personer i alderen 23 til 86 år, der gjennomsnittsalderen var 62 år.

Resultatene fra prosjektet viser at samtalene hadde stor effekt. Allerede ved den første rådgivningssamtalen som ble avholdt umiddelbart etter reseptekspedering avdekket man legemiddelrelaterte problemer hos 69 prosent av pasientene. Ved oppfølgingssamtalen etter to til fire uker var tallet nede i 48 prosent.


Spent på Medisinstart

Charlotte Rossing er utviklingssjef i Pharmakon og en av initiativtakerne bak «Kom godt i gang med din medicin». Apotekforeningens tidsskrift møter henne  i Rødovre, en 20 minutters busstur utenfor København, i ett av apotekene som deltok i prosjektet.
 

Hun er svært engasjert når hun snakker om den danske tjenesten, men også når det gjelder Medisinstart. Rossing synes det er fint at Norge skal gjøre en kontrollert studie og gleder seg til å se resultatene. Hun er overbevist om at rådgivende tjenester i apotek er fremtiden, det må bare dokumenteres. Noe hun har erfart at ikke alltid er like lett.

 

I Danmark så man nemlig at selve rekrutteringsfasen til prosjektet var vanskeligere enn først antatt. Ikke fordi folk var negative til tjenesten eller ikke hadde tid til å være med, men fordi det var vanskelig å identifisere målgruppen i skranken. Hun tror dette kan bli en utfordring også i Norge.
 

– Vi måtte åpne opp for nye pasientgrupper her i Danmark. Skal man lykkes i Norge er det viktig at man klarer å organisere rekrutteringsfasen ordentlig. Det skal tross alt rekrutteres mer enn ti ganger så mange som i Danmark, sier Rossing.

 

Ser ikke behovet

Resultatene fra Danmark viser at det er et stort behov for tjenester som fokuserer på informasjon og rådgiving i apotekene. Skal vi tro Rossing ser ikke mange pasienter behovet for slike tjenester før problemene faktisk oppstår.

 

– For mange så endres verden fra en dag til en annen på grunn av medisinbruk, men mange er ikke klar over det før de står midt i det. Mye av det denne tjenesten går ut på er å få dem til å forstå nettopp dette, sier Rossing.


Hun forteller at det å gå inn i hver enkeltes situasjon og snakke med pasienten, gjør behandlingen mer personlig og relevant. I enkelte tilfeller skal det ikke mer til enn

«å forstyrre» dem til å komme i gang.

 

– Vi vet fra tidligere prosjekter at det ofte handler om å repetere. Folk glemmer det de får beskjed om – enten hos legen eller på apoteket. Når vi følger dem opp, så er det kanskje den forstyrrelsen som skal til for at de kommer i gang med behandlingen, sier Rossing.


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring