Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Bransjestandardene revideres

Bransjestandarder for apotek har vært bransjens egne kvalitetsstandarder i elleve år. Nå bytter den navn til God apotekpraksis og blir kun å finne på nett.


10.12.2014

Bransjestandardene revideres

BRA fra 2003 er på vei ut. Ny og revidert versjon blir å finne på nett, sier prosjektleder Cathrine Klerck Fransson i Apotekforeningen. Foto: Martin Grevstad

–Vi fikk i oppdrag å revidere Bransje­standarder for apotek (BRA), og da er det naturlig med noen endringer. Selve innholdet i God apotekpraksis er mye av det samme som i BRA, men strukturen og innpakningen er ny. Vi har også valgt å skifte navn, sier prosjektleder Cathrine Klerck Fransson.
 

Hun begrunner navnebyttet med at navnet BRA kunne virke forvirrende. Tidligere brukte man nemlig begrepet bransjestandarder både om det over­ordnede og de detaljerte kvalitets­standardene. At det nye navnet ble God apotekpraksis, var ikke tilfeldig, forteller Fransson.

 

Startet i februar

– God apotekpraksis stammer fra «Good Pharmacy Practice» som er et felles dokument som Verdens helseorganisasjon (WHO) og verdensorganisasjonen for farmasøyter (FIP) har laget. Der har de definert apotekenes kjernevirksomhet og gitt føringer for apotekenes arbeid innen kjerneområdene, sier Fransson.


Arbeidet med å revidere BRA startet allerede i februar og det har vært en lang prosess for å få på plass en ny versjon.


– Engasjementet i prosjektgruppa, som har bestått av representanter fra bransjen, har vært stort og vi har tidvis hatt hete diskusjoner, men vi har hele veien hatt et felles mål om at God apotekpraksis skal bli et dokument som kan stå i mange år fremover. Det føler jeg vi har klart nå og inntrykket mitt er at alle de involverte er fornøyde med resultatet, sier Fransson.

 

Løfter frem temaer

I følge Fransson er det jobbet mye med språkbruken i den nye versjonen. God apotekpraksis vil bære preg av kortere setninger og tydeligere krav enn det var i BRA. Nytt er også at enkelte temaer er trukket ut og fått plass i det som omtales som grunnverdier.


– Grunnverdier er en samling av temaer vi ønsker å fremheve. Ved å løfte frem noen utvalgte temaer ønsker vi å vise at det finnes temaer som er viktigere enn andre og som må ligge til grunn for alt arbeidet vi gjør i apotek, sier Fransson.I noen tilfeller kan temaene som tas opp i grunnverdier bli ytterligere spesifisert i kapitlene.


Mye har skjedd i apotekbransjen siden BRA så dagens lys i 2003. Derfor er det også naturlig at en del nye temaer vil være å finne i God apotekpraksis.

 

Har beholdt mye

– Mange vil nok oppleve God apotek­ praksis som et helt nytt dokument, og det er jo også langt på vei riktig, men det er viktig å understreke at innholdet i stor grad er det samme.


At de har valgt å gå bort fra en papir­ versjon begrunner Fransson med at det vil gjøre dokumentet mer tilgjengelig, men også at det vil gjøre det lettere for leseren å navigere i det.


– Vi mener at en digital versjon er helt i tråd med tiden vi lever i. Alle apotek har tilgang til internett og de fleste ansatte har også tilgang til en PC eller mobil hvor de kan lese dette. Det er også et argument at det vil være lettere å oppdatere innholdet i God apotekpraksis når vi kun har en digital versjon, sier Fransson.


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring