Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

Apotekene klare til å styrke kols- og astmaveiledningen

Daglig møter apotekansatte astma- og kolspasienter som bruker medisinen sin feil. Nå skal apotekene få betalt for å gi inhalasjonsveiledning. Apotekene ser fram til å styrke dette arbeidet.


18.12.2015

– Farmasøytenes kunnskap kan gjøre en forskjell for den enkelte astma- og kolspasient. Mediaoppmerksomhet og informasjon rundt etableringen av utvidet veiledningstjeneste for disse pasientene kan bidra til at de blir enda mer klar over kompetansen som finnes på apotek, sier apoteker Ragnhild Holtskog ved Diakonhjemmet sykehusapotek i Oslo.

I forslag til statsbudsjettet for 2016 foreslås det at pasienter med astma og kols skal få veiledning i bruk av inhalasjonsmedisin av farmasøyter på apoteket. Tjenesten skal være betalt og finansieres av det offentlige. Statsbudsjettet skal endelig behandles av Stortinget før jul.

Forstår ikke informasjonen
Daglig har Sykehusapoteket cirka fem pasienter som henter astma- og kolsmedisiner og hvor det gis veiledning hvis pasienten ønsker det. De fleste av disse kommer fra lungeposten ved Diakonhjemmet sykehus, så noen har allerede fått informasjon via klinisk farmasøyt på post før de henter sin medisin på apoteket.

– Jeg håper at en standardisert tjeneste vil bidra til at pasientene får et enda bedre og mer helhetlig tilbud på alle apotek. I dag utfører farmasøytene et godt og viktig arbeid, men vi ser at både leger og farmasøyter kommuniserer for dårlig slik at mange pasienter ikke fanger opp eller forstår informasjonen de får. Et strukturert opplegg for astma- og kolsveiledning hvor det samtidig legges opp til dialog og mulighet for individuell tilpasning ut fra pasientens behov vil være positivt, sier Holtskog.

De vanligste feilene pasientene g jør er selve inhalasjonsteknikken. Noen eldre pasienter har også så dårlig lungekapasitet eller dårlig håndfunksjon for eksempel på grunn av revmatisme, at de trenger å bruke inhalasjonskammer for å sikre at de får riktig behandling. Andre pasienter bruker for mye hurtigvirkende medisiner, fordi de glemmer eller utelater å bruke forebyggende inhalasjonsmedisiner. Hos noen kan det være frykt for å få i seg steroider som
gjør at de i stedet velger å bruke de hurtigvirkende medisinene. 

– Jeg er glad for at myndighetene verdsetter vårt arbeid og vil gi en kompensasjon for tiden vi bruker i veiledning av pasientene, sier Holtskog.

– Tror de er utlærte
På Apotek1 Sjøsiden i Mosjøen er det på en vanlig dag rundt fem pasienter som får astma- og kolsveiledning. De ansatte demonstrerer inhalasjonsutstyr de har liggende ved kassen. Noen pasienter har brukt utstyr i årevis og mener de er utlærte, selv om de ikke har skjønt forskjellen mellom forebyggende og hurtigvirkende medisin og dermed bruker disse feil. I tillegg kan det være at inhalasjonsteknikken ikke er optimal. Dette fører ofte til høyere forbruk av hurtigvirkende medisiner enn det som er ønskelig og nødvendig om pasienten hadde vært optimalt behandlet med forebyggende.

Når det er barn som trenger medisinen, er foreldrene som regel svært motiverte for å lære om hjelpemidlene og behandlingen. Men jevnlig oppdager de apotekansatte at foreldrene gjerne vil redusere dosen av steroider, fordi de frykter at slike medisiner skal skade barnet.

– Da må vi forklare at steroidene er en del av behandlingen som det er viktig å gjennomføre som forskrevet, sier apoteker Anne Lise Storrem.

Å forklare forskjellen på forebyggende og hurtigvirkende medisin er noe som stadig må gjentas. Med godtgjørelsen på 80 kroner fra staten vil det være mer naturlig at astma- og kolspasienter på Apotek1 Sjøsiden får veiledning på informasjonsrommet og ikke bare ved skranken.

– Hvis ordningen med godtgjørelse blir innført i 2016, så er det veldig bra. Vi får mange positive tilbakemeldinger fra kundene, og innføringen vil være med å underbygge apotek som et faglig kompetent miljø som helsemyndighetene setter pris på, sier Storrem.


Savner systematisk arbeid
Apoteker Jon Torstein Woll ved Vitusapotek Medisinsk Senter i Steinkjer og de ansatte møter daglig pasienter som trenger astma- og kolsveiledning. Også de opplever at dette informasjonsarbeidet kan bli bedre.

– Vi oppdager og avklarer ganske ofte problemstillinger pasienter har støtt på i forbindelse med bruk av inhalasjonspreparater. Dette kan være feil bruk, mangelfull bruk av forebyggende medisin, overforbruk av hurtigvirkende bronkodilaterende medisin, avklaringer i forbindelse med bivirkninger og så videre. Jeg vet ikke om dette skyldes at lege eller apotek gir mangelfull opplæring, men et mere systematisk arbeid rundt dette kunne vært et godt bidrag til riktig legemiddelbruk og dermed en bedre hverdag for mange pasienter, sier Woll.

Trenger ulik informasjon
Apoteket har daglig rundt tre til fem astma- og kolsveiledninger. Woll er svært positiv til at apotekene nå får en godtgjørelse for å styrke et systematisk arbeidet overfor disse pasientene.
 
– Kommer det retningslinjer på hvordan arbeidet med disse pasientene kan utføres på en enda bedre måte enn i dag, så skal vi selvfølgelig ta dette i bruk. Vi har prosedyrer nå, men ser at informasjonen like fullt må repeteres. Det er viktig at rett informasjon blir gitt, og at vi forstår pasientenes individuelle behov, sier Woll.


Apotekforeningen er godt i gang med planleggingen av en standardisert samtale for astma- og kolspasienter. Foreningen har løpende kontakt med helsemyndighetene.

– Jeg er glad for at et langvarig arbeid med å få betalt tjenester i apotek nå er en realitet, sier fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.

 

 


TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring