Gå til innholdet

Apotekforeningen

Nyhet

OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert

02|13: Føflekkskanning hos Boots

Som første – og så langt eneste – apotekkjede tilbyr Boots føflekkskanning på mange av sine apotek. På Boots apotek Solli i Oslo forteller apoteker Anett Selrod Toth at tilbudet trekker alle typer mennesker, og naturlig nok er det flest skanninger mot sommeren.


21.06.2013

02|13: Føflekkskanning hos Boots
Norge er på verdenstoppen når det gjelder føflekkreft, og i 2010 var det i følge Kreftregisteret 1518 nye tilfeller av føflekkreft fordelt omtrent likt mellom kjønnene i Norge. Samme år døde 338 personer av føflekkreft.

– Vi merker at antall personer som vil skanne en føflekk for å få den sjekket for kreft øker mot sommeren. Det er naturlig siden mediene skriver mer om dette på denne tiden og folk har blitt mer klar over farene ved overdreven soling og føflekkreft, sier Toth.

Undersøkelse – ikke diagnose
Boots apotek har siden høsten 2010 hatt et tilbud der de skanner føflekker og sender bildene til analyse hos hudlege i ScreenCancer. ScreenCancer og Boots leverer denne tjenesten i samarbeid. De startet med en pilot på åtte apotek og har gradvis rullet ut tjenesten til flere apotek. I dag tilbyr ca 90 Boots apotek tjenesten føflekkskanning.

– Når kundene kommer hit og vil ha skannet en føflekk går vi først gjennom en prosedyre der vi orienterer kunden om hva som vil skje. Vi har også et skjema med informasjon om kunden som går til hudlegen sammen med bildene vi tar. Det benyttes avansert bildeteknologi der en «ser» to millimeter ned i huden. Når papirer og bilder er sendt inn stopper vår kontakt med kunden. De ansatte i apoteket stiller ikke diagnose – de er kurset til å ta bilder av føflekken. Hos hudlegen blir bilder og papirer gjennomgått. Hvis hudlegen mener føflekken er ok, får kunden brev i posten som forteller dette. Hvis føflekken må undersøkes nærmere, blir kunden oppringt og får hjelp til hvordan hun skal gå videre.

– Men før kundene tar en slik skanning orienterer vi om forebyggende tiltak. Det handler om beskyttelse mot solen og hva en skal følge med på hvis en har en føflekk som en ikke er trygg på. Her har vi også informasjonsmateriell vi leverer ut så kunden kan se eksempler på hvordan en føflekk med kreft utvikler seg og hvilke forandringen en skal se etter. Vi har også mye informasjon om behandlingen på våre hjemmesider, sier Toth.

Boots apotek har til nå gjennomført mer enn 6000 skanninger. Det viser seg at om lag 10 prosent blir tatt inn til videre undersøkelse av hudlege. Det er til nå oppdaget over 60 krefttilfeller ved hjelp av denne tjenesten, og av disse er et 20-talls tilfeller av typen ondartet føflekkreft.
– Vi vet ikke hvor mange som har skannet seg hos oss ved Boots apotek Solli som har fått påvist kreft. Det er det bare hudlege og pasienter som vet. Men vi har hatt to kunder som har kommet tilbake og fortalt at de fikk oppdaget kreft. Heldigvis har det gått bra siden de var så tidlig ute og fikk skannet føflekken her hos oss, sier Toth.

Lavterskeltilbud
Selve skanningen av føflekken er helt ufarlig og foregår ved hjelp av en overflateskanner. Undersøkelsen og samtalen med kunden tar om lag femten minutter.
– På apoteket vårt er det utenfor sommersesongen om lag tre til fem skanninger hver uke, mens vi sommerstid kanskje er oppe i rundt femten. Her har vi også mulighet til såkalte drop-in på føflekkskanning hvis det ikke er mye trafikk, men sommerstid kan det hende en må bestille time. Vi kan ikke si at det er en spesiell type kunde som ønsker dette tilbudet. Folk generelt har mye kunnskap om farene ved føflekkreft og de forstår viktigheten av å være tidlig ute med en sjekk. Kundene reagerer positivt på tilbudet.

– Flere av våre medarbeidere er kurset til å gjennomføre skanningene. Det er ikke veldig komplisert men selvsagt har vi strenge prosedyrer slik at alt går riktig for seg. Kurset gjennomføres på Internett og i tillegg må det en del praktisk trening til før en er sertifisert og klar for å utføre tjenesten på kunder. At dette er et tilbud det er behov for og kundene ønsker seg er det ikke tvil om, sier Toth.

Av Kjetil Hegge

TILBAKE

Kontakt oss

Apotekforeningen © 2024
Slemdalsveien 1, Postboks 5070 Majorstuen, 0301 Oslo
Tlf: +47 21 62 02 00
Nettredaktør:

Personvernerklæring