Gå til innhold

Håndtering av legemiddelmangel er blitt en stor del av apotekansattes arbeidshverdag.

Dette er tredje gang apotek skal gjøre en slik kartlegging. De andre kartleggingene var i 2019 og 2022.

– Formålet med kartleggingen er å finne ut omfanget av og tidsforbruket ved håndtering av legemiddelmangel i primærapotek og publikumsavdelingen i sykehusapotek. I tillegg vil resultatene fra denne kartleggingen sammenlignes med de to foregående kartleggingene. Det gir et veldig nyttig bilde over utvikling av legemiddelmangel over tid, sier Thor-Arne Englund, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.

Les også: Hva gjør apotekene ved legemiddelmangel?

Legemiddelmangel er alvorlig for de pasientene som opplever det. Ved legemiddelmangel er det ofte i apoteket pasientene først blir oppmerksom på en mangelsituasjon. Ansatte i apotek bruker mye tid på å trygge pasienter og finne gode løsninger.

– Håndtering av legemiddelmangel er blitt en stor del av apotekansattes arbeidshverdag – og en utfordring som ansatte i apotek virkelig ønsker å løse for kunden. Vi er derfor veldig glade for dette engasjementet nå som vi skal i gang med en ny kartlegging. Å delta er ressurskrevende, og vi er stolte av de rundt 50 apotek som nå er klare til å registrere omfanget av legemiddelmangel en hel måned, sier han, og legger til:

– De forrige kartleggingene har fått stor oppmerksomhet og har bidratt til økt kunnskap og flere foreslåtte tiltak for å forebygge mangelsituasjoner. Det blir spennende å se hvordan situasjonen er i år og sammenligne resultatene fra tre kartlegginger.

Kartleggingen skal foregå fra 4. mars til og med 31. mars.