Gå til innholdet
Maria

– Det er viktig å bry seg

Da Maria Smith begynte på studiet var ambisjonen å bli apoteker. Nå er hun sjef for det største apoteket i Nord-Norge. Hun er opptatt av å skape et arbeidsmiljø der alle føler seg verdsatt.

– Jeg har alltid hatt interesse for helse, spesielt medisiner. Jeg har sett pasienter med kroniske sykdommer kjempe og vet hvor viktig riktig medisinering og rådgivning er, sier Maria Smith, apoteker ved Nord-Norges største apotek.  

Etter fullførte studie var hun ivrig etter å bruke kunnskapen i en praktisk setting. Hun ønsket å gjøre en forskjell i folks liv. Å jobbe i et apotek var løsningen.   

– Ingen dag er lik på apoteket, og den variasjonen liker jeg. Vi må være oppdatert på de nyeste medisinene, tilpasse medisinering for å møte individuelle pasientbehov, eller håndtere akutte henvendelser, forteller Smith.

 

                                                     (Intervjuet fortsetter etter filmen)

film av Maria

Apotekets rolle for folkehelsen

Apotekeren forteller at apotekansatte ofte følger pasienter gjennom ulike faser av legemiddelbehandlingen og ser forbedringer i helsen deres.

I tillegg tilbyr apotekene andre tjenester som vaksinasjon, medisinstartsamtaler, inhalasjonsveiledning og blodtrykksmåling, noe hun synes er veldig spennende.

– Farmasøytenes rolle i apotek har utvidet seg betydelig de siste årene. Vi som jobber i apotek er stadig mer involvert i folkehelse, som for eksempel vaksinering av befolkningen, sier Smith. 

Drømte om å bli leder

Helt siden hun startet på farmasistudiet har hun hatt ambisjon om å bli apoteker. Hun mener at apoteket er det perfekte stedet å kombinere interessen for helse med ønsket om å hjelpe andre.

– Det beste med å være leder av et apotek er at ingen dager er like. Jeg kommer borti mange faglige problemstillinger og jeg får jobbe med helt fantastiske mennesker.

Smith har alltid hatt interesse for apotekdrift og ledelse, og har en klar tanke om hvordan det er å være leder:

– Du må like å inspirere og motivere medarbeidere slik at dere kan oppnå et felles mål. 

Bilde av Maria og kollega

– En god leder skal skape et miljø der hver enkelt medarbeider kan utvikle sine ferdigheter. Det innebærer å sette klare mål, gi konstruktiv tilbakemelding, og tilby nødvendige ressurser, sier Smith. Her sammen med en kollega.

Foto: Apotekforeningen

– Jeg prøver alltid å pushe medarbeiderne mine ut av komfortsonen. Vi snakker om fremtidige planer og mål slik at jeg kan hjelpe de på veien.

Apoteker
Maria Smith

Årsstudiet i ledelse ga henne en solid teoretisk grunnmur i ledelsesstiler og hvordan disse brukes i ulike situasjoner.

– Jeg fikk også verdifull innsikt i hvordan man kan lede gjennom endring, dette vil kanskje hjelpe meg når vi snart skal over på nytt apoteksystem, sier hun.   

Fritid med venner skaper energi

Når hun drar fra jobb, setter hun av tid til seg selv og de hun er glad i.

– Jeg bruker en del av fritiden min til å trene, spise ute med venner, gå tur og reise.

Hun forteller at i starten av karrieren var det vanskelig å legge vekk jobben fordi mye var nytt. Etter hvert skjønte hun at det å bruke tid på seg selv og de nærmeste er viktig.

– Det gir meg glede og energi, noe som påvirker jobben også.

Bilde av apoteker Maria

– Det er kort vei til fine turmuligheter i nærheten av jobben min. Å gå tur gir meg energi, sier Smith.

Foto: Apotekforeningen

– Jeg glemmer aldri den dagen en kunde kom med en konfekteske og takket for hjelp. Det er slike situasjoner som minner meg på at det var riktig å velge farmasi og jobbe i apotek.


– Det er lov å ha en dårlig dag, men si ifra om det. Er du sliten og trenger hjelp må du også si fra. Kommunikasjon er kjempeviktig og ikke minst å bry seg om hverandre. 

En enkel arbeidsoppgave kan bety mye for andre

Apotekeren bryr seg også om kundene sine og forteller en historie fra en fredagskveld. 

– En kunde kom innom, hadde vært hos fastlegen og skulle få antibiotika, men det lå ingen resept inne. Tåa var veldig vond, så jeg tok en telefon til legevakta. Det førte til at kunden fikk resept og kunne begynne på kuren.

– Jeg opplevde ikke at jeg gjorde noe ekstra, men for kunden betydde det mye, forteller hun.

– Man skal glede seg til å dra på jobb. Da er det viktig å bygge relasjoner med ansatte og ta initiativ til å gjøre noe sosialt, sier apotekeren.

Foto: Apotekforeningen