Økende tillit til håndtering av helseopplysninger
Nordmenn stoler på helsepersonells håndtering av helseinformasjon. Om lag syv av ti har stor tillit til at kun helsepersonell som har behov, ser journalen deres.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Befolkningen er delt når det gjelder bekymring for helsepersonells tilgang til helseopplysningene i en akutt situasjon. At kritisk informasjon ikke blir delt i dagens helsevesen kan være avgjørende for pasientsikkerheten.
Det viser innbyggerundersøkelsen Direktoratet for e-helse presenterte tidligere i mars. Direktoratet har gjennomført årlige kartlegginger av innbyggernes bruk av, holdninger til og tilfredshet med digitale helsetjenester siden 2019.
– For å lykkes i det videre arbeidet med å digitalisere vår felles helse- og omsorgstjenestene er det avgjørende at innbyggerne har tillit til tjenestene. Det er også sentralt at pasientenes personvern ivaretas. Et godt personvern er en forutsetning for digitalisering og for innbyggernes tillit, sa avdelingsdirektør for legemiddelområdet, Ivar Thor Jonsson.
Helseopplysninger er sensitive. Faren for at personer som ikke skal ha tilgang, får tilgang og at helseopplysninger kommer på avveie, er til stede. Forsvarlig håndtering er vesentlig ifølge Direktoratet.
Det mener også direktøren for e-helse i Apotekforeningen, Anne-Lise Härter.
– At innbyggerne har høy tillit til helsepersonellets håndtering av helseopplysningene er både bra og viktig. Det er også avgjørende at vi forvalter denne tilliten i det videre arbeidet. Det gjelder for eksempel apotekansattes bruk av og tilgang til pasientens legemiddelliste, som vi nå utreder, sier Härter.
Oppdatert og tilgjengelig informasjon i PLL
Befolkningen er delt når det gjelder bekymring for helsepersonells tilgang til helseopplysningene i en akutt situasjon. At kritisk informasjon ikke blir delt i dagens helsevesen kan være avgjørende for pasientsikkerheten.
Avdelingsdirektøren i Direktoratet for e-helse trakk frem Pasientenes legemiddelliste (PLL) som skal gi et betydelig kvalitetsløft på legemiddelområdet.
– PLL skal være en felles og til enhver tid oppdatert legemiddelliste som er tilgjengelig for alle behandlere med behov for å se pasientens legemiddelinformasjon. PLL vil kunne spare helsepersonell for verdifull tid, som i dag brukes til å sammenstille legemiddelinformasjon fra mange forskjellige kilder, sa Jonsson i sitt innlegg.