Gå til innhold

56 prosent sier de hadde ønsket en personlig veiledningssamtale med apotekfarmasøyt hvis de skulle begynne med et nytt legemiddel mot en kronisk sykdom​.

– Dette er tydelig tale. Vi ønsker mer hjelp med medisinene vi bruker, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.

­I dag har apotek to offentlig finansierte veiledningstjenester, en for astma- og kolspasienter og en for pasienter som begynne å bruke en ny hjerte- og karmedisin.

– Vi mener alle pasientgrupper som skal starte behandling med legemidler i forbindelse med en kronisk sykdom har nytte av oppstartssamtaler i apotek. «Medisinstart» er et nyttig supplement til legens oppfølging og bør tilbys flere enn de som får tilbudet i dag, sier fagdirektøren i Apotekforeningen.

56 prosent ønsker med veiledning

I den årlige undersøkelsen Helsepolitisk barometer oppgir 56 prosent at de ønsker en personlig veiledningssamtale med apotekfarmasøyt dersom de skulle begynne med et nytt legemiddel mot en kronisk sykdom​. Bare 9 prosent svarer at de ikke ville ønsket en slik veiledning.

–  Vi får gode tilbakemeldingene fra pasienter om de to veiledningstjenestene vi i dag gjennomfører. For tjenesten Medisinstart har vi sett at spesielt pasienter med diabetes type 2 har ett utdekket informasjonsbehov etter legebesøk og oppstart av legemiddelbehandlingen. Derfor har vi på eget initiativ satt i gang et forskningsprosjekt med Medisinstart til personer som skal starte med en ny medisin mot nettopp diabetes type 2, sier Andresen, som har en klar oppfordring til myndighetene:

 – Årlig dør mellom 1000 og 2000 personer av feil legemiddelbruk. Jeg vet at myndighetene ønsker å redusere graden av feil medisinbruk. Et tiltak som er enkelt å iverksette er å tyrke rådgiverrollen i apotek. Vi kan begynne med de legemidlene vi vet forårsaker flest skader. 

Medisinstart og Inhalasjonsveiledning er to viktige veiledningstjenester

Medisinstart består av to oppfølgingssamtaler med en apotekfarmasøyt. Samtalene tar utgangspunkt i pasientens opplevelser av oppstarten med de nye medisinene Målet  er å gi pasienten trygghet om riktig bruk, bedre etterlevelsen og svar på det den enkelte har av ulike spørsmål.

Tilsvarende tjeneste som Medisinstart er allerede etablert i Storbritannia og Danmark, og evaluering av den britiske tjenesten viste at metoden var kostnadseffektiv og bidro til økt etterlevelse av behandlingen. Det er også funnet lignende effekter i en norsk Medisinstartstudie fra 2015, som inkluderte 70 apotek og 1 500 pasienter.

I Inhalasjonsveiledning viser pasienten inhalasjonsteknikk sin til farmasøyten og får råd dersom det oppdages noe som kan forbedres. Tall fra Apotekforeningen viser at 7 av 10 bruker inhalasjonsmedisinen sin feil.

Om undersøkelsen

Helsepolitisk barometer ble gjennomført 12. desember 2022 til 15. januar 2023. 2051 personer har besvart undersøkelsen, som er representativt for befolkningen over 18 år. Estimert feilmargin: +/-2,2 %-poeng. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge befolkningens holdninger i helsepolitiske spørsmål.