Vi strekker oss langt for pasienter som skrives ut fredag ettermiddag
– Skifte av omsorgsnivå rett før helgen fører til det jeg kaller fredagseffekten i apotek, sier apoteker Hanne Andresen i Maura apotek.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Fra venstre: Apotekerne Susanne Skinstad ved Apotek 1 Fokserød, Hanne Andresen i Maura Apotek og Karianne Kjos Ødegaard ved Jessheim apotek.
– Vi opplever ofte at pasienter som blir sendt hjem fra sykehus for å ha permisjon i helgen eller blir overført fra sykehus til hjemmesykepleien før helgen ikke er godt nok forberedt av de som skriver dem ut. De kommer gjerne uten resept eller så er varen de trenger så sjelden at den ikke finnes i vareutvalget, sier Andresen.
Etter innføringen av Samhandlingsreformen i 2012 har apotek opplevd en økning av pasienter med alvorlige og sjeldne sykdommer som kommer til sitt lokale apotek fredag ettermiddag.
– Fredager etter klokken 15.00 får vi i utgangspunktet kun bestilt varer som kommer med forsendelse uken etter. Behandlende lege har ofte allerede gått for dagen. Det sier seg selv at i slike tilfeller tar det mye tid å nøste opp og finne gode løsninger for pasientene, sier Andresen, som forteller at de strekker seg langt for å hjelpe pasientene.
– Jeg trekker på alle de kontaktene jeg har. Jeg har hatt situasjoner der jeg har kjørt hjem til pasientene med varer fredag kveld. Fordelen er jo at vi har mange takknemlige kunder, sier hun.
Hennes inntrykk er at det ofte dreier seg om syke pasienter som skal være hjemme på permisjon en helg. Da trenger hverken pasienten eller deres pårørende en ekstra belastning med å få tak legemidler som ikke er tilgjengelige på deres nærapotek. Ansatte i hjemmesykepleien bruker også unødvendig mye tid på dette. Hun forteller at apoteket opplever dette jevnlig på fredag ettermiddag gjennom hele året.
Apoteker Karianne Kjos Ødegaard ved Jessheim apotek opplever det samme.
– Det er ofte utfordrende for pasienter som blir skrevet ut fredag ettermiddag. Vi hadde en mannlig diabetespasient nå i sommer som trengte et spesielt ernæringsmiddel. Sykehusapoteket hadde det ikke. Jeg ringte avdelingen han ble skrevet ut fra og de sa bare at det måtte vi bare skaffe. Jeg klarte faktisk å få tak i det til ham, men jeg skulle ønske at de som skriver ut pasienter også forsikrer seg om at det er mulig å få den medisinen de trenger, sier hun.
– Hadde vi fått beskjed om dette litt i forkant eller at pasienten fikk med seg nok til noen dager slik at vi rakk å bestille det inn, hadde det vært mye lettere for oss å hjelpe.
Susanne Skinstad, apoteker ved Apotek 1 Fokserød, forteller at dette veldig ofte var en problemstilling på apoteket i Horten der hun jobbet før.
– Det klassiske er at pasientene skrives ut av sykehuset uten resepter og av og til uten epikrise, og hvis de ha fått en epikrise og en resept, risikerer vi at det er sjeldne medisiner som vi ikke har inne, sier hun.
– Det er for eksempel ca. 20 forskjellige pakninger med ulike ernæringsløsninger med ekstremt kort holdbarhet. Det hadde vært sløsing å ha det på lager i hvert apotek. Derfor er vi avhengig av å få beskjed om slike sjeldne varer i forveien.