Gå til innhold

Har kartlagt legemiddelmangel: Boots Apotek Inderøy, Vitusapotek Bjølsen og Ryfylke apotek. (Foto privat)

– Det er blitt en del av hverdagen vår å løse legemiddelmangler på best mulig måte. Apotek har et godt rykte som problemløser. Det må vi ta med oss også nå i disse mangeltider, sier apoteker Janne B. Midtervoll ved Boots Apotek Inderøy i Trøndelag.

Apoteket er et av 50 apotek som nettopp har deltatt i en kartleggingsstudie om legemiddelmangel. Apotekene har registrert hvor ofte legemiddelmangel forekommer, hvor mye tid de bruker på det, hvilke legemidler som mangler og konsekvensen for pasienten.

– Vi takket ja til å være med på kartleggingen fordi legemiddelmangel er viktig tema. Det berører våre kunder som ofte opplever at apotekene ikke kan skaffe medisiner. Og det berører oss ansatte i hverdagen fordi vi bruker mye tid og ressurser på å finne løsninger, sier hun.

Les mer: Å si «jeg kan ikke hjelpe deg» strider imot vår natur

Mange måter å hjelpe

Når en kunde opplever en mangelsituasjon, forsøker apoteket praktisk å løse problemet på best mulig måte. 

– Vi sjekker om nærapotek har det på lager, uavhengig av kjede. Vi sjekker alternativer i forhold til styrke og antall. Vi sjekker om det finnes alternativer som kan skaffes. Hvis ikke, så sjekker vi om det for eksempel finnes tablett istedenfor for smeltetablett, hudspray istedenfor hudplaster osv., sier Midtervoll. 

Apoteker Caroline Skjørvestad Kloster ved Ryfylke apotek forteller at legemiddelmangel også har blitt en stor del av apotekhverdagen i Stavanger-området.

– Det tar opp mye tid. Vi følger alltid med for å se om DMP har tillatt salg av utenlandske legemidler og tar eventuelt inn dette. Alternativt ser vi om det finnes en annen styrke som kan brukes i halv eller dobbel dose for å gi kunden riktig styrke. Ellers undersøker vi alltid om andre apotek har inne legemiddel, bestiller fra andre grossister eller foreslår alternative legemidler som kan byttes til etter legekontakt, sier Kloster.

– Det er viktig å få målt hvor ofte mangelsituasjoner skjer og hvor mye tid det legges i arbeidet rundt håndtering av dem. Å delta i studien var viktig for oss i håp om bedre løsninger for fremtiden, sier Thianna Nguyen ved Vitusapotek Bjølsen i Oslo, som også har deltatt i kartleggingen.

Redde for å gå tomme

Alle de tre apotekerne forteller at kundene nå kjenner godt til at mangelsituasjoner kan oppstå og at det i noen tilfeller ikke kan løses på apoteket.

– Vi ser tendenser til frustrasjon, redsel for å stå uten medisiner og hamstring, sier Nguyen.

Janne B. Midtervoll ved Boots Apotek Inderøy opplever i større grad enn før at pasienter aksepterer legemiddelbytter og alternative varer.

– Vi opplever også at de setter stor pris på at apoteket undersøker og ringer tilbake til kunder med tilbakemeldinger om mulige løsninger, om man ikke har de på stående fot, sier hun.  

– Det er en del kunder som er redde for å gå tomme for legemidler og prøver å sikre seg legemidler i større grad enn tidligere. Vi opplever også en del frustrasjon når vi gjentatte ganger sliter med å få tilgang på legemidler de trenger, forståelig nok, sier apoteker Caroline Skjørvestad Kloster i Stavanger.

Selve kartleggingen foregikk fra 4. mars til og med 31. mars. Resultatene fra kartleggingen blir lagt frem på et frokostseminar onsdag 19. juni. Dette er tredje gang apotek har gjort en slik kartlegging. De andre kartleggingene var i 2019 og 2022.