– Vi er best på legemiddelrådgivning
– Jeg har som mål at vårt apotek skal være best på legemiddelrådgivning. Da er det en selvfølge å prioritere inhalasjonsveiledning, sier Lisa Grinaker, apoteker ved Boots apotek Molde.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Å veilede i riktig inhalasjonsteknikk er en naturlig del av rådgivningen i resepturen, så jeg synes det er naturlig at alle farmasøytene kan tilby dette, sier Lisa Grinaker i Molde.
Apotekeren fra Molde har tatt turen til Farmasidagene i Oslo for å snakke om hvordan apoteket arbeider med inhalasjonsveiledning. Hun forteller til apotek.no at det første hun gjorde var å holde et felles personalmøte.
– Målet var å skape motivasjon, engasjement og forståelse for viktigheten av å bli god på rådgivning. Å gi god legemiddelinformasjon er også en klar konkurransefordel mot netthandel. Det må vi ikke glemme, sier Grinaker.
Les også: - Inhalasjonsveiledning har kommet for å bli
Pep talk i apoteket
I apoteket i Molde er det tre farmasøyter inkludert apotekeren. Grinaker var aldri i tvil om at alle skulle bli tjenestefarmasøyter.
– Å veilede i riktig inhalasjonsteknikk er en naturlig del av rådgivningen i resepturen, så jeg synes det er naturlig at alle farmasøytene kan tilby dette.
Det meste av opplæringspakken fullførte engasjerte medarbeidere på egen fritid, mens den praktiske øvingen foregikk i apoteket.
– Opplæringspakken fra Apokus ga faglig trygghet som effektiviserer gjennomføringen. Og rollespillet vi trente på i apoteket var viktig for å bli trygg i utførelsen av veiledningstjenesten, sier Grinaker.
Mål om 24 veiledninger i måneden
Grinaker er opptatt av at de ansatte hele tiden må huske på å tilby tjenesten til pasientene, ikke bare vente til pasienten selv tar initiativ. Hennes erfaring er at tydelig ledelse gjør det lettere for de ansatte å huske.
– Apoteket må å ha tydelige mål. Ettersom vi er tre farmasøyter her, bestemte vi oss for å utføre 24 veiledninger i måneden. Dette gikk helt fint de første månedene, men så kom sommeren. Plutselig hadde vi bare hatt to veiledninger på en måned. Da måtte vi ta tak igjen og sette oss nye mål. Det er min jobb som leder å holde trykket oppe. Nå er vi oppe i 24 veiledninger i måneden igjen, sier hun.
Apotekeren forteller at de bruker mellom syv og 20 minutter per veiledning, avhengig av pasientens situasjon.
– I de aller fleste tilfeller bruker vi rundt syv minutter i resepturen. Men noen pasienter er ukomfortable og trenger ro. Da bruker vi informasjonsrommet. Jeg hadde for eksempel en mor inne med sin to år gamle datter, da er det fint å kunne tilby et informasjonsrom hvor vi kan sitte i ro og mak, sier Grinaker.
Detaljer som kan forbedres
Mange farmasøyter opplever innsalget av Inhalasjonsveiledning som det vanskeligste med tjenesten. Grinakers erfaring er den samme. Hun mener det er viktig å øve inn gode setninger for å tilby tjenesten til pasienten, ikke bare benytte åpne spørsmål som «Hvordan synes du det går?».
– Da svarer de aller fleste kjapt: «Ikke noe problem». Hvis man derimot først bruker en setning på å forklare hvorfor man spør er det lettere og lykkes: «Halvparten av brukere får ikke god effekt av sine medisiner og det handler ofte kun om detaljer i teknikken. Det er greit å få repetert inhalasjonsteknikken med jevne mellomrom», sier Grinaker.
Boots apotek Molde får svært gode tilbakemeldinger fra pasientene som har fått tjenesten hos dem.
– Jeg har hatt pasienter som har kommet tilbake etter en uke for å vise hvordan de gjør det nå, slik at jeg skal se om teknikken er blitt riktig.