Gå til innhold
Bilde av bakrommet på apoteket med en datamaskin

Apotekansatte kan få lesetilgang til Pasientens legemiddelliste. Hvordan dette kan gjøres skal nå utredes.

Mandatet for arbeidet med å utrede bruk av Pasientens legemiddelliste i apotek ble nylig godkjent. Nå sparkes prosjektet «PLL i apotek» i gang.

– Målet med prosjektet er å identifisere alle muligheter og konsekvenser pasientens legemiddelliste skaper for apotekbransjen. På den måten vil det være lettere å ta en beslutning om hvordan apotekene skal bruke PLL, sier Anne-Lise Härter, direktør e-helse i Apotekforeningen.

Härter er leder for prosjektet og forteller at dersom apotekene ikke tar i bruk PLL, vil de være eneste aktør i helsetjenesten som ikke har tilgang til en oppdatert legemiddeloversikt.

Kjedene stiller med kompetanse

Første post på agendaen er å etablere en prosjektgruppe. Alle apotekaktørene stiller med representanter. De skal tilføre prosjektet nødvendig apotekfaglig og teknisk kompetanse.

– Det er avgjørende at alle apotekaktørene bidrar i prosjektet. Sammen skal vi vurdere konsekvenser og muligheter; både apotekfaglige, IT-tekniske, praktiske og økonomiske. Dette blir et spennende og viktig arbeid, sier prosjektlederen.  

Apotekenes tilgang til PLL

På samme måte som e-resepter, sendes PLL til Reseptformidleren og gjøres tilgjengelig for relevant helsepersonell.

For tiden pågår et pilotprosjekt av PLL i Bergen. Med unntak av utvalgte multidoseapotek, deltar ikke apotek i denne piloten.  

– Apotekforeningen har imidlertid tett dialog med pilotprosjektet blant annet når det gjelder konsekvenser av at apotek ikke deltar i piloten, og når det gjelder utsending av informasjon til apotek, sier Härter.

Les mer: Bergensere skal prøve ut Pasientens legemiddelliste

– Det er lovfestet at apotekansatte kan få lesetilgang til Pasientens legemiddelliste, hvordan dette eventuelt kan gjøres skal vi nå utrede nærmere, avslutter Härter.