– Jeg får brukt min kompetanse og gitt faglige råd, sier farmasøyt Natascha Johansen om sin jobb med å etterse legemiddelhåndteringen på Color Fantasy.
Alle arkene er printet ut og lagt i permen, pennen er med og latteren sitter løst. Farmasøyt Natascha Johansen, som jobber på Vitusapotek Aker Brygge, er klar for skipstilsyn.
– Vi har god kontroll, men et tilsyn fra apoteket gir en ekstra sikkerhet, sier Trond W. Sætre. Han er medisinsk ansvarlig på Color Fantasy som seiler mellom Oslo og Kiel.
De fleste forbinder Color Fantasy med julebord, shopping eller en tur med kjæresten. Johansen er mer opptatt av å fortelle hvilken klasse skipet er i.
– Skipene deles inn i tre ulike fartøygrupper. Color Fantasy er i klasse B. Klasse A omfatter skip som krysser Atlanteren og Klasse C er ofte ferjer, som for eksempel Nesoddbåten, forklarer farmasøyten.
Bedre utstyrt enn mange distriktslegevakter
Tre dekk under resepsjonsområdet ligger det en sykelugar. Det fungerer som legevakt, bedriftshelsetjeneste og sykestue for både ansatte og passasjerer.
– Blant de ansatte går det nå mest i nesespray, smertestillende mot muskel og skjelettplager og ting mot hemoroider. Legevaktdelen er mest rettet mot de ansatte, men det hender at eldre passasjer også trenger akutthjelp ved for eksempel hjerteinfarkt, sier Sætre, som har lang fartstid fra ambulansetjenesten.
Han viser frem hylla med ulike maskiner som måler CRP og blodsukker. I tillegg har de en EKG-maskin, som er koblet opp mot Haukland sykehus i Bergen. De håndterer det meste selv og det er svært sjelden de trenger hjelp fra land.
– Vi er nok bedre utstyrt enn en gjennomsnittlig legevakt i distriktet, mener Sætre.
Bruker sin farmasøytiske kompetanse
– Alt av legemiddelbruk loggføres, alt som tas inn og alt som går ut. Det har vi god oversikt over, forteller Sætre.
I tillegg til sykelugaren har skipet flere førstehjelpsskrin og øyeskyllstasjoner, samt sekker som kan tas med på passasjerenes lugarer.
– Apoteket utfører det lovpålagte ettersynet en gang i året. Jeg sjekker at de har alt de skal ha, at utstyret ikke har gått ut på dato, at de oppbevarer ting riktig og at de har loggført alt, sier Johansen.
Farmasøytene som utfører tilsynet følger Forskrift om skipsmedisin og oversiktene over legemiddelgruppene, medisinsk utstyr og narkotiske stoffer som skal inngå i skipsmedisinenhetene.
– Jeg får brukt min kompetanse og gitt faglige råd. For eksempel om de skal velge Adrenalin ampuller eller Epipen. Mannskapet ønsker ofte det billigste, men da blir det ampuller. Da forklarer jeg at det er enklere å bruke en Epipen under et anafylaktisk sjokk, sier hun.
Skabb, smertestillende og susp
– Hva med sikkerhetsnåler, har dere det? spør farmasøyten.
Karene i sykelugaren finner raskt frem i medisinskapet. Alle hyllene er godt merket med «smertestillende, barn», «migrene», «hjerte/kar», «skabb» og lignende.
– Det er for at både vi, vikarer og overstyrmann lett skal finne frem, sier Sætre.
– Hva med adrenalin?
– Ja, vi har to forskjellige. De har vi her i kjøleskapet.
– Har dere Oksybuprokain?
– Nei, de har gått ut på dato.
Hva med enkeltmannspakker, har dere det?
– Nei, det er vi tomme for, men vi har noen andre som vi bruker, sier Åge Natvik. Han har jobbet for Color Line i over 10 år, før det var han 17 år i ambulansetjenesten.
Suspensorim? leser Johansen opp.
– Nei, det har vi ikke. Det må vi bestille opp.
Sjekklisten Natascha bruker er utviklet av Norsk Medisinsaldepot og er basert på oversikten fra Lovdata.
Sykelugar med sjøutsikt
For passasjerene er det ikke lett å se at det finnes en egen sykestue med sjøutsikt om bord. Ved større hendelser har de støtte i et hospitallag på 7 personer med utvidet hjelpekurs, og sikkerhetsvakter som kan bistå med bæring.
– Jeg har sett det meste, sier Sætre.
Han forteller om barn som skader seg, eldre som brekker lårhals eller får hjerteinfarkt. Til og med en fødsel har de hatt. Alt fikser de opp i på skipet.
– Vi syr for eksempel alt selv, både kuttskader fra kjøkkenet eller skader i badeland, sier Sætre.
I løpet av høsten har de satt 70 influensavaksiner på de ansatte, i tillegg til noen stivkrampesprøyter.
– Vi har et journalsystem for de ansatte, så vi vet hvilke vaksiner de ansatte har fått. Vi setter også sprøyter mot hepatitt A og B. Det gjelder mest for de som jobber med maskiner og kloakk og slikt, forteller Sætre.
Bestod tilsyn med glans
Det er myndighetene som bestemmer at skipene skal ha tilsyn. Hovedoppgaven med skipstilsynet er å sjekke at legemidler blir oppbevart riktig og at all legemiddelbruk blir journalført.
– En annen del av tilsynet er å påse at sykelugaren er i orden. Dersom gulvet er skittent eller det er uorden i hylla med legemidler, blir det definert som avvik, forteller Johansen.
Hun har heldigvis aldri opplevd det. Under dette tilsynet ble det oppdaget at det manglet et spesifikt anti-psykotisk medikament.
– De var vant til å bruke et annet og trodde ikke de var pliktig til å ha akkurat dette. Vi ble enige om at de tar det inn. I forskriften står det oppført et forslag, men man kan bytte innen samme ATC-gruppe.
Dersom det er store avvik, må farmasøyten rette opp. Hvis ikke, mottar mannskapet et sertifikat.
– De bestod med glans. Jeg vurderte kun små avvik, avslutter Johansen.