Treghet satt i system
- Byråkratiserer vi oss selv til døde? Ting tar ufattelig lang tid fra et nytt tiltak er på idestadiet, til det faktisk hjelper en pasient, en bruker, et virkelig menneske, sier Per T. Lund i Apotekforeningen.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
I en blogg på Dagens Medisin undrer Per T. Lund, adm. direktør i Apotekforeningen, seg over av og til over hvor ubegripelig lang tid ting kan ta i helsesektoren.
- Det tar minst 7-8 år fra unnfangelse til fødsel, som jo er lang tid selv for en elefant. Jeg gjetter på at du som leser dette lett kan komme på andre eksempel der gjennomføringstiden overstiger åtte år, sier han, og lister opp noen trege eksempler på sendrektighet fra eget fagfelt:
LAR tilbake til 2006
I juni 2006 ble vi hasteinnkalt til Helsedirektoratet for å finne raske, gode løsninger som kunne sørge for at det ble laget nasjonale takster for apotekenes LAR-arbeid. I vår, ti år senere bestilte Stortinget en slik løsning fra helseministeren. Men fortsatt skal det utredes.
Farmasøytutlevering siden 2009
I 2009 hadde vi pandemien, og da ble det faktisk hastebehandlet en forskrift som tillot apotekfarmasøytene å rekvirere influensamedisin. Alle var i evalueringene i etterkant enige om at ordningen hadde fungert utmerket. Nå, syv år senere, har Stortinget bedt helseministere utrede det som kalles farmasøytutlevering, en slags rekvirering «light». Nå har Høie bedt Legemiddelverket utrede, og de utreder, så får vi se.
Astma og kols siden 2007
I 2007 gjennomførte vi i apotekbransjen et prosjekt som utredet nye helsetjenester i apotek. Astma- og kolsveiledning, det vi i dag kaller Inhalasjonsveiledning, var et av de mest opplagte tiltakene man da så at apotekene kunne tilby pasientene. Men slike tiltak forutsetter en eller annen form for regulering, og det krever finansiering. Og i 2016 fikk vi altså både et oppdrag og finansiering fra helseministeren.
- Trenger staten et eget «pakkeforløp» for beslutningsprosesser og for å ta vare på innovative ideer? spør Per T. Lund.