Tre av fire kunder er svært fornøyd med apoteket sitt
– Kundetilfredsheten og tilliten til apotek viser at pasientene setter veldig stor pris på den gode servicen og de faglige rådene de får, mener Per T. Lund i Apotekforeningen. Man skal lete veldig lenge for å finne en kunde som ikke er fornøyd med apoteket.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Apotekene er en svært kundeorientert bransje, som lytter til, forstår og imøtekommer kundenes behov på en god måte, sier adm. dir. Per T. Lund.
Kundenes positive tilbakemeldinger har ligget stabilt høyt i alle de 15 årene Kanta TNS har gjennomført Apotekbarometeret på oppdrag fra Apotekforeningen.
– Jeg tolker dette som at apotekene er en svært kundeorientert bransje, som lytter til, forstår og imøtekommer kundenes behov på en god måte, sier adm. dir. Per T. Lund i Apotekforeningen.
I Apotekbarometeret for våren 2017 svarer 74 prosent at de er svært fornøyd med det apoteket de vanligvis bruker (skår 5 eller 6 på en skala til 6). Det er bare én prosent som gir karakteren 2, og ingen som gir 1 eller 0.
73 prosent sier at de har svært høy tillit til apotekene. Til sammenligning sier 63 prosent av de spurte det samme om sykehus, og 59 prosent sier de har svært høy tillit til legene.
– Befolkningen setter stor pris på faghandelen apotek. De har tillit til kunnskapen i apotekene, og til at de får god informasjon om legemidlene sine. Mye av tilliten bygger nok også på at apotekene har de varene du trenger når du er syk, og at varene holder høy kvalitet, sier Lund.
– De positive tilbakemeldingene fra disse undersøkelsene forklarer nok også hvorfor to av tre nordmenn sier at de ønsker flere helsetjenester i apotekene, slik Helsepolitisk barometer nylig har vist. Høy tillit og tilfredshet fører til at mange ønsker seg enda mer fra apotekene, mener Per T. Lund.
Hovedfunn i Apotekbarometeret fra april 2017:
- 74 prosent er svært fornøyd med det apoteket de benytter mest.
- 73 prosent har stor tillit til apotekene.
- 71 prosent får alltid eller som oftest informasjon om hvordan legemidlene de kjøper skal brukes. Bare en prosent oppgir at de aldri får slik informasjon.
- 41 prosent av de spurte har vært på apoteket oftere enn annenhver måned, 15 prosent mer enn 12 ganger det siste året.