Gå til innhold
I løpet av de 17 årene Kantar har målt tillit til ulike aktører i helsetjenesten, har aldri tilliten til legene vært høyere enn i år. Legene får 75 poeng av 100, mens apotekene får en skår på 79.

I løpet av de 17 årene Kantar har målt tillit til ulike aktører i helsetjenesten, har aldri tilliten til legene vært høyere enn i år. Legene får 75 poeng av 100, mens apotekene får en skår på 79.

Det viser Kantars ferske måling av befolkningens tillit til apotek og leger. Undersøkelsen er utført på oppdrag fra Apotekforeningen.
 
I løpet av de 17 årene Kantar har målt tillit til ulike aktører i helsetjenesten, har aldri tilliten til legene vært høyere enn i år. Legene får 75 poeng av 100, mens apotekene får en skår på 79.

– Legene er en hjørnestein i helsetjenesten. Derfor er det viktig at befolkningen har høy tillit til legestanden. Jeg tolker den høye tilliten som et uttrykk for at de fleste stoler på at de får god og riktig behandling og blir godt ivaretatt når de trenger legehjelp, mener Per T. Lund i Apotekforeningen.

Han synes det er litt overraskende at tilliten øker i en tid der det er mye oppmerksomhet om høyt arbeidspress og knappe ressurser og en fastlegeordning som knaker i sammenføyningene.

– Den høye tilliten tyder på at legene likevel klarer å ivareta pasientene på en god måte, sier han.

Hans tolkning av at befolkningen har så høy tillit til apotekene, er at de opplever god service, god hjelp med legemidlene sine, stor tilgjengelighet og høy kvalitet på varene.

– At tre av fire apotekkunder oppgir at de får nyttige råd om legemiddelbruken sin, viser at apotekene er noe langt mer enn et salgssted. Legemiddelrådgivning er en kjerneoppgave for farmasøytene i apotek. Målingen viser at denne oppgaven blir godt ivaretatt, mener Lund.



Om undersøkelsen
1059 personer har besvart undersøkelsen og svarene er representative for befolkningen over 18 år. Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 11. - 19. mars 2019.