Tilliten til helsetjenesten øker under pandemien
– Selv om vi i helsesektoren har et veldig spesielt år bak oss, kommer flere sentrale helseaktører ut med styrket tillit i befolkningen. Det forteller meg at vi har gjort mye riktig under pandemien, sier Per T. Lund.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Det er gledelig å se at heller ikke en pandemi med stor påvirkning på helsesektoren, kan rokke ved den tilliten apotekene nyter, sier Per T. Lund.
For 19. år på rad har Kantar målt folks tillit til leger, apotek og legemiddelindustri i Norge. Aldri tidligere har de tre helseaktørene fått så høy tillitsskår som denne våren. Apoteket får en skår på 81 av 100 poeng, legen får 78 og legemiddelindustrien 62 poeng.
I tillegg skårer apotekene rekordhøyt på hvor tilfredse kundene er med sitt mest brukte apotek.
– Tilliten til apotek har alltid ligget høyt, og det er ikke store utslag i årets måling. Det er gledelig å se at heller ikke en pandemi med stor påvirkning på helsesektoren, kan rokke ved den tilliten apotekene nyter. Det har vært rasjonering og mangel på legemidler, knapphet på munnbind og håndsprit, men folk har opplevd at apotekene har gjort det de kan for å løse problemene. I hovedsak har apotekene levert på samme solide vis som normalt, sier adm. dir. Per T. Lund i Apotekforeningen.
Han merker seg at også legene og legemiddelindustrien har kommet ut av pandemien med økt tillit.
– Folks oppfatning er trolig at også legene har hatt et tøft år, men at de har løst oppgavene sine godt og tillitvekkende. Det er interessant at også legemiddelindustrien får økt tillit. Skal jeg gjette, henger det sammen med en voldsom oppmerksomhet om vaksineutvikling og rekordrask tilgang på vaksiner. Legemiddelprodusentene har vist stor innovasjonsevne og leveringsevne på vaksineområdet, mener Lund.
(Undersøkelsen er gjort før meldingene om alvorlige bivirkninger av AstraZeneca- og Janssen-vaksinene.)