Gå til innhold

Janne Smedberg i Apotekforeningen har hospitert på Ditt apotek Rødberg i sommer. (Foto privat)

Apotek.no har snakket med en fag- og kvalitetsdirektør, en seniorrådgiver og en direktør for næringspolitikk som alle har hospitert i apotek.

Viktige en-til-en møter

Janne Smedberg, seniorrådgiver i Apotekforeningen, har jobbet en uke på Ditt apotek Rødberg i sommer. Hvis ikke apoteket hadde vært der, måtte folk ha reist 66 kilometer over fjellet til Geilo eller 93 kilometer nedover til Kongsberg.

– Apoteket på Rødberg er et kjærkomment helsetilbud for sambygdingene. Det kjenner jeg veldig på når jeg jobber der, sier Smedberg.

– Hverdagen i apoteket handler mye om en-til-en møter, det være seg dialogen ved reseptuthentingen eller når de kommer inn døra fordi de var solbrente eller hadde fått et gnagsår. Eller snakke om at det er mye mygg i år og få mer myggmiddel. På apoteket kjenner de kundene sine, og sier hei med en gang de kommer inn gjennom døra, sier hun.

Velkomstposer til ukrainske flyktninger

Smedberg forteller at apoteket kjenner godt til de lokale forholdene. De bruker kreativitet for å se løsninger som kanskje ikke er de mest opplagte, men som er til det beste for pasientene.

– Hjemmesykepleien hadde en døende pasient som trengte smertekassetter. Apotekeren fant ut at det var enklere å få smertekassetter kjørt direkte fra en annen grossist enn å vente på leveranse fra et sykehus, som er den naturlige kanalen til hjemmesykepleierne. Dermed fikk pasienten smertekassettene dagen etterpå, sier hun.  

Apoteket gir også ut gratis velkomstposer til ukrainske flyktninger. Kommunen melder fra til apoteket om hvem som kommer. Så setter apoteket sammen en pose basert på alder og kjønn for å dekke det primære behovet til toalettartikler etc.

– Dette tar apoteket av egen lomme og gir til kommunen. Jeg blir så imponert. Dette er et typisk eksempel på hva et lokalt apotek kan bidra med, sier Smedberg.

Hjelper på 10 ulike språk

Thor-Arne Englund startet i jobben som direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen etter påske. Han har rukket å besøke seks apotek. Han er spesielt imponert over hvor løsningsorienterte apotekansatte er. På Vitusapotek Røa erfarte han hvordan apotek jobber med legemiddelmangel.

– Det kom inn en mann som skulle fylle på med medisiner før sommeren. De hadde ikke akkurat den typen han trengte på Røa. Apoteket sjekket og ringte andre apotek i området om de hadde medisinen, men uten hell. Men mannen skulle feriere i Narvik. Apotekfarmasøyten fant ut at et apotek i Narvik hadde medisinen på lager, og la inn en bestilling som kunden kunne hente der fire dager senere, sier Englund.

Da han var innom Boots apotek Kalbakken, fortalte de ansatte at de til sammen snakket over 10 ulike språk.

– Hit kommer det folk som ikke snakker så godt norsk for å få hjelp av apotekansatte på sitt eget morsmål. De vet hvilken dag denne personen er på jobb, slik at hele slekta kunne komme og snakke med denne personen, sier Englund.

Gode råd om alle legemidler

Englund forteller at han også har latt seg imponere over kompetansen til de som står i resepturen.

– Med alle de ulike legemidlene som de leverer ut i løpet av en dag får kundene alltid med noen råd på veien. Denne bør du ta sammen med mat. Denne kan det hende du bli litt kvalm av, så det er lurt å ta på kvelden. Og så er de eldre mennesker som kommer inn, der apoteket ser at de har resepter på 10-15 medisiner. De er så flinke til å spørre dem ut om medisinene de tar og behandler alle på en fin og respektfull måte, sier han.

Han var også med på en inhalasjonsveiledning på Apotek 1 Nordstrand.

– Det var åpenbart at kunden trengte en slik veiledning fordi personen gjorde mange små feil, som for eksempel at personen lente seg for mye fremover i inhalasjonsøyeblikket. Det var tydelig at personen hadde godt utbytte av en slik veiledning, sier han.

Herr Hansen ute på øya

Hege Willoch, som til daglig jobber som fag- og kvalitetsdirektør i NMD, jobbet én uke i Vitusapotek Skjervøy i Troms og Finnmark. Hun er full av beundring med tanke på alt et apotek får gjort i løpet av en dag.

– Det er bestillinger fra hjemmesykepleie, kommisjonærer, medisinutsalg, skipsmedisin, endringer på multidosepasienter, legekoffert som skal kompletteres etter helgen, båter- og busstider for videre transport som skal nås, varebestilling skal tas og rester skal sjekkes, og kunder i apoteket. Selv «herr Hansen på den yderste, nøgne ø» fikk medisinene sine, sier hun.

– Jeg har i hvert fall erfart at vi trenger apotekpersonalet, kunnskapen og erfaringen som er i apotek. Apotekansatte er med på å få helse-Norge til å gå rundt.