Startskudd for kortreist tjeneste til hjertepasienter
2. mai 2018 er en merkedag for hjerte- og karpasienter og for apotekbransjen. Nå skal alle apotek tilby gratis veiledningstjeneste til utvalgte pasienter. Statssekretær Sandberg åpnet den første Medisinstart-samtalen.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Medisinstart er i gang. Fra 2. mai kan hjerte- og karpasienter be om Medisinstart i apoteket. En kortreist tjeneste, i følge Per T. Lund i Apotekforeningen.
– Medisinstart er et kinderegg. Den hjelper pasientene til å bruke legemidlene slik de skal brukes. I et samfunnsperspektiv vil det også gi bedre folkehelse og bedre liv. Samtidig er det god samfunnsøkonomi og bruk av samfunnets midler at legemidler brukes riktig, sa Per T. Lund, administrerende direktør i Apotekforeningen, i åpningstalen på frokostseminaret om Medisinstart og riktig legemiddelbruk på Thon Conference i Oslo. Over 100 personer hadde møtt opp til frokost onsdag morgen.
Staten bruker milliarder av kroner på legemidler til hjerte- og karpasienter.
– Det er et paradoks at det ikke har blitt gjort mer for å sikre at disse pasientene faktisk bruker legemidlene sine riktig, sa Lund.
Nå gjør altså staten noe med det. Fra 2. mai vil alle apotek i Norge tilby oppstartsveiledning for pasienter med hjerte- og karlidelser. Statssekretær Line Miriam Sandberg i Helse- og omsorgsdepartementet sa i sitt innlegg at regjeringen er opptatt av å ta i bruk alle gode krefter.
– Farmasøytene har en helhetlig legemiddelkompetanse som kan komme pasienten veldig godt til nytte. Apotekene er et lavterskeltilbud i helsetjenesten, og farmasøytene har en viktig rådgiverrolle for å sikre bedre etterlevelse av behandling. Vi mener at vi i Norge kan utnytte kompetanse på apotekene enda bedre, og deres mulighet til å støtte opp om riktigere legemiddelbruk, sa statssekretæren i sitt innlegg.
– Jeg tror ikke jeg husket mer enn halvparten
Hjertepasient Bjarne Asgrimplass og tjenestefarmasøyt Johan Stensson overtok scenen for å vise hvordan en Medisinstartsamtale kan foregå. Det var en generell samtale for å vise modellen samtalen bygger på og hvilke temaer pasienten kan ta opp.
Asgrimplass har nylig fått påvist «stumt» hjerteinfarkt og fortalte at han fikk god informasjon om legemidlene da han hentet de ut på sykehusapoteket.
– Men når man får en slik beskjed så blir du litt urolig og stressa, og det er vanskelig å få inn all den informasjonen som blir gitt. Jeg tror ikke jeg husket mer enn halvparten, sier hjertepasienten, som siden 19. april har brukt fire legemidler.
I samtalen var de innom dosett, hvorfor han skal ta de legemidlene han tar, hva gjør han om han glemmer en dose og hva er viktig å tenke på når han skal ut på reise. Pasienten hadde også noen spørsmål om bruk av kosttilskudd og om det er noe spesielt han må tenke på når det gjelder kosthold.
Nå er det opp til apotekene å gjøre Medisinstart til en suksess
Panelet som deretter diskuterte Medisinstart og riktig legemiddelbruk var stortingsrepresentant Sveinung Stensland, medisinskfaglig rådgiver Helge Istad i LHL og fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.
– For å forklare veiledningstjenesten Medisinstart må vi ta utgangspunkt i apotekenes samfunnsansvar. Vi skal sørge for at pasientene får kvalitetssikrede legemidler. Vi skal ha høy tilgjengelighet på legemidlene og ikke minst skal vi sørge for at pasientene kan bruke dem riktig. Det at alt for mange pasienter slutter å ta medisinene sine og bruker dem feil er et stort samfunnsansvar. Feil legemiddelbruk kan føre til skade, nedsatt livskvalitet og i verste fall død. Det er viktig at vi møter pasientene og gjør dem trygge på å ta medisinen, slik at de ikke blir skadet. Derfor er tjenester som Inhalasjonsveilending og Medisinstart viktige tjenester i apotek, sa Per Kristian Faksvåg.
Helge Istad fra LHL er indremedisiner i spesialisthelsetjeneseten, han har diskutert mye med legekollegaer, men konkludert med at Medisinstart er bra for pasienten.
– Det er klart det er mulig å finne innvendinger mot Medisinstart. Men fordelene for pasienten er mye større enn ulempene. Enkelt dreier det seg om å gjenta informasjon om behandlingen, sa Helge Istad i LHL.
Dette kjente stortingspolitiker fra Høyre, Sveinung Stensland seg igjen i. Han er utdannet farmasøyt og har tidligere jobbet i apotek. Nå opplever han helsetjenesten også som pårørende.
– Det er lege A og lege B og lege C. Og noen ganger Lege F. I tillegg er det mange hobbyfarmasøyter der ute. Folk Googler, leser alt mulig på Internett og TV. Informasjonsbehovet er blitt større og apotek er det viktigste lavterskel helsetilbudet vi har, sa Sveinung Stensland.
– Medisinstart er en politisk beslutning. Dette ønsker vi. Nå gjenstår det bare å se om bransjen gjør dette til en suksess, la Stensland til.