Gå til innhold
Bilde av Annie Tangstad

– I sommerferien er jeg også stedfortreder for apotekeren. Det betyr at jeg har ansvaret for bemanningen og dersom det skulle dukke opp andre faglige ting, sier farmasøyt Annie Tangstad.

– Som regel er sommeren i vårt apotek litt roligere enn ellers i året. Likevel er det litt andre problemstillinger som dukker opp på denne tiden. Som for eksempel turister som leter etter varer de får kjøpt i hjemlandet. Da må jeg være litt detektiv for å finne tilsvarende eller lignende legemidler som vi har på det norske markedet, forteller Annie Johanne Tangstad.

Tangstad gikk ut fra farmasistudiet i fjor. Nå jobber hun på et lite apotek midt i sentrum av Jevnaker.

– Møtene med kundene er noe av det hyggeligste med å jobbe i apotek synes jeg, spesielt om sommeren for da er alle litt ekstra blide, sier Tangstad.

Farmasøyt alene i ferien

Ved åpning og stenging er hun ofte alenefarmasøyt, og innimellom også hele dager, som lørdager og ved ferieavvikling.

– I sommerferien er jeg også stedfortreder for apotekeren. Det betyr at jeg har ansvaret for bemanningen og dersom det skulle dukke opp andre faglige ting.

Selv om hun bare har jobbet fulltid i ett år, synes hun det meste går veldig fint.

– Når jeg er alenefarmasøyt er jeg ikke den eneste på jobb, jeg jobber alltid sammen med en til tre andre kollegaer. Det kan for eksempel være en sykepleier, en apotektekniker eller en farmasistudent eller ekstrahjelp.

Noen ganger må kollegaer og kunder vente litt. For eksempel hvis en kollega trenger å diskutere noe, samtidig som en annen trenger kontroll og en tredje har en veterinær som venter på telefonen.

– Da gjelder det å ta en ting av gangen, sier Tangstad.

– Også hjelper det veldig å ha kollegaer som legger til rette for at ting skal gå så smidig som mulig, fortsetter hun.

Variert og spennende arbeidshverdag

Tangstad liker spesielt godt å få brukt kunnskapen sin ved å utføre farmasøytiske tjenester som Medisinstart og Inhalasjonsveiledning.

– Det bidrar til en mer variert og spennende arbeidsdag og jeg ser at pasientene setter pris på disse tjenestene, sier hun.

Hun opplever ofte at kundene oppsøker apoteket før et eventuelt legebesøk, siden de er lett tilgjengelige og har stor produktkunnskap.

– Helsetjenester i apotek gjør også at jeg kommer tettere på pasientene og da kan jeg gi mer tilpasset råd og veiledning til riktig legemiddelbruk. Inntrykket mitt er at kundene setter pris på oss og den veiledningen vi gir dem, avslutter farmasøyten.