Selv om de var spredt på tre forskjellige i praksisperioden møttes de tre farmasistudentene jevnlig på Teams for å diskutere og utveksle erfaringer (f.v. Åsa Jensstuen, Maren Paulsen og Hanne Ormøy).
Alle farmasistudenter skal ha praksis i apotek. Lengden på praksisperioden avhenger av om man tar bachelor eller master. Perioden gjennomføres vanligvis i femte semester.
– Det er annerledes å være i praksis enn å være fulltidsstudent, men jeg er kjempefornøyd med både apoteket og veilederen min, sier Maren Paulsen.
Paulsen er fra Trøndelag og valgte å ha praksis ved et apotek i Steinkjer. Hun hadde jobbet på apotek tidligere, men ønsket erfaring fra et annet apotek.
– Det er veldig viktig med praksis i apotek. For oss er det avgjørende å se hvordan teorien anvendes i praksis. Å formidle kunnskap er viktig. Det får vi trent på i praksisen, sier Paulsen.
Tips fra erfarne ansatte
Paulsen forteller at det hun lærte mest av, var å observere hvordan de andre ansatte formidlet kunnskapen sin til kundene.
– De jeg jobbet med har lang erfaring og var veldig gode på formidling. Når de forklarte forstod kunden hvorfor de spurte og hva de spurte om, forteller Paulsen.
Studievenninnen Hanne Ormøy hadde sin praksisperiode på Kjelsås, i utkanten av Oslo.
– Når du er i praksis bruker du alt du har lært, samtidig som du får tips fra de rundt deg. Det er veldig fint å få veiledning i hvordan du skal ordlegge deg og øve på det, sier Ormøy.
God tilgang på veiledning
Farmasistudenter i praksis skal ha en time veiledning i uka. Der kan de ta opp spørsmål og snakke om situasjoner som dukker opp i løpet av uka.
– Det var bare å spørre. Veilederen min var alltid tilgjengelig for å svare på spørsmål, forteller Ormøy.
Hun hadde lest beskrivelsen av apoteket på Praksispoolen nøye før hun valgte apotek. I tillegg visste tredjeårsstudenten at apoteket hadde hatt praksisstudenter tidligere.
De to andre studievenninnene er enige i at å ha en egen veileder på apoteket er helt fantastisk. Åsa Jensstuen, som hadde praksisplass ved Sykehusapoteket på Gjøvik opplevde også at de andre ansatte var imøtekommende for spørsmål.
– Jeg møtte mange som ønsket å bli med på læringskurven. Veilederen min jobbet på andre avdelinger også, så noen dager var hun ikke til stede. Da kunne jeg spørre noen av de andre som jobbet der. Alle engasjerte seg, det var ikke bare veileder eller apoteker, forteller Åsa Jensstuen.
Jensstuen sitter igjen med bare gode opplevelser etter sin praksisperiode på Sykehusapoteket.
Daglig loggskriving og deling av erfaringer
Jensstuen forteller at hun skrev logg hver eneste dag på bussen hjem. Både for sin egen del, men også for å oppsummere alt hun hadde gjort i løpet av dagen.
– Jeg noterte spørsmål og ting jeg syntes var utfordrende. Jeg glemmer ting fort, i hvert fall når det er mange ting på en gang, sier hun.
Loggen var også et godt utgangspunkt for de ukentlige samtalene hun hadde med veilederen sin. Der snakket de om farmasøytisk skjønn og diskuterte hva de vektla i kundemøtene.
I tillegg delte de tre studievenninne erfaringer fra praksisperioden jevnlig over Teams.
– Vi etablerte en studentgruppe under Covid. Den fortsatte vi med ut i praksisperioden. Det kan bli litt ensomt når man er i praksis, så det var veldig fint å ha gode medstudenter å sparre med, avslutter Jensstuen.
Om praksis i apotek
- Apotekforeningen tildeler praksisplasser via Praksispoolen
- Studentene setter opp en prioritert ønskeliste på 20 apotek
- Studentene har krav på en oppfølgingstime med veileder i uken
- Praksisperioden avsluttes med praksiseksamen