Gå til innhold
Bilde av praksisstudenter på sykehusapoteket

Karlotta Ovesen og Ingvild Wathne (t.h) er masterstudenter i Farmasi ved UiT Norges arktiske universitet. For tiden er de i praksis på Sykehusapoteket i Tromsø.

– Du må finne de riktige ordene. I praksis får man direkte tilbakemelding fra kundene på hvilke ord og setninger som ikke fungerer, sier Ingvild Wathne.

Hun er masterstudent i farmasi ved UiT Norges arktiske universitet. For tiden er hun i praksis på sykehusapoteket i Tromsø.

Lyttet til kollegaenes Medisinstart-fraser

I starten av praksisen brukte hun blant annet mye tid på å formulere seg riktig for å tilby Medisinstart-tjenesten.

Etter hvert forstod hun at noen nøkkelfraser som «tillegg til legens oppfølging» og «gratis veiledning» fungerte godt.

– Det er ikke mersalg å informere om Medisinstart. Vi ønsker å hjelpe de som nettopp har startet med nye legemidler og har spørsmål om riktig bruk, sier hun.

Studievenninne Karlotta Ovesen forteller at hun observerte apotekteknikere og andre farmasøyter. Hun hørte hva de sa til pasientene og prøvde selv.

– Praksis er det viktigste med hele studiet. Den kunnskapen vi lærer på studiet gjør oss faglig tunge, men det er i praksis vi lærer å kommunisere, sier Ovesen, som også er i praksis på Sykehusapoteket i Tromsø.

Gode veiledere som utfordrer

Wathne forteller at veilederen testet kunnskapene hennes, samtidig som han oppfordret henne til å ta egne avgjørelser.

– Jeg måtte alltid gi min vurdering først og så kom de med sine vurderinger. Det førte til at jeg lærte å stole på meg selv. I de fleste situasjonene var vi samkjørte. Det var deilig å få bekreftet det, forteller Wathne.

Hun forteller om en situasjon der hun måtte avgjøre en nødekspedisjon. Hun endte på nei, og da hun spurte de andre ansatte var det ingen tvil. De hadde også sagt nei.

– Veilederne er alltid tilgjengelig for spørsmål og diskutere ulike problemstillinger, forteller Ovesen.

Bedre kontakt med leger

Ovesen opplever at praksis på et sykehusapotek gir en bedre tilknytning til legene.

– Kunder som nettopp har vært hos legen kommer innom apoteket. Dersom noe er uklart, kan jeg ta kontakt med legen med en gang. Sykehuslegene er mer tilgjengelig enn fastlegene.

– Jeg blir også kjent med andre legemidler som jeg aldri har sett før. Jeg får tid til å sette meg ned og lese mer om disse. Det er veldig interessant, forteller hun.

Ovesen er kjempefornøyd med både apoteket og veilederen.

– Alle er imøtekommende og veldig ivrige til å dele sin kunnskap, sier hun. 

– Det er viktig å ha det litt gøy også. Vi satte veldig stor pris på å bli invitert til vårfesten og bli bedre kjent med de vi skulle jobbe sammen med, sier Wathne.

Bildet over er fra temafesten praksisstudentene ble invitert til rett etter at de hadde startet i praksis. 


Tips til apotek som ønsker praksisstudenter

  • Skriv gode og personlige beskrivelser til Praksispoolen godt.
  • Bruk bilder når dere legger inn beskrivelser i Praksispoolen.
  • Mange studenter har ikke nettverk når de er i praksis, inviter studentene med på sosiale sammenkomster

Tips til andre studenter som skal ut i praksis:

  • Du er ansvarlig for din egen læring, still spørsmål!
  • Ta et skritt frem og si ja til nye ting.
  • Ha det gøy, bli med på sosiale arrangement.