Gå til innhold

– Vi er alle med på å informere pasienten om at de har krav på Medisinstart, sier apoteker Laila Østrem.

Apotekeren på Vitusapotek Mariero i Stavanger har flere ganger opplevd pasienter som ikke har turt å starte med medisinen. De har ikke vært klar over hvorfor de har fått akkurat den medisinen.

– Vi er fagpersoner som er lett tilgjengelige og vi har muligheten til å fange opp spørsmål legen ikke har tid til å ta. Det er viktig for oss å motivere pasienten til å bruke medisinen sin rett, sier Laila Østrem.

Vitusapotek Mariero er et av apotekene i Norge som gjennomfører flest Medisinstart-samtaler. De er tre farmasøyter som gjennomfører samtalene, og de har vært med fra da den offentlige finansierte tjenesten ble lansert i 2018. Medisinstart er for pasienter som har startet med en ny hjerte- eller karmedisin.

Fikk nytt liv med en annen medisin

– Vi er alle med på å informere pasienten om at de har krav på Medisinstart, og spør dem om de trenger ekstra oppfølging. De alle fleste er veldig positive til tjenesten, sier Østrem.

Hun forteller om en pasient som brukte et kolesterolsenkende statin på 40 mg, men hadde hatt store smerter. Det hadde heller ikke hjulpet å gå ned til 20 mg.

– Hun kom til oss og skulle hente ut styrke på 10 mg. Vi tok en Medisinstart-samtale med pasienten, og informerte henne om at det kunne være en ide å diskutere med legen om det ikke var andre medisiner hun kunne få i stedefor. Pasienten snakket med legen og fikk forskrevet en annen type medisin. Da fikk pasienten et helt annet liv, og var veldig takknemlig for hjelpen vi hadde gitt i apoteket, sier Østrem. 

Hun forteller at de fanger opp andre problemstillinger i Medisinstart-samtalene også som ikke har med hjerte- eller karlegemidlene å gjøre.

– Vi har blant annet ringt til leger og informert om dem feilbruk, endringer som har oppstått og tilleggsbehandlinger som var ukjent, sier hun.