Gå til innhold
De fire ansatte Hadil, Vedrana, Morid og Anne samarbeidet god og håndterte situasjonen korrekt. Etter hendelsen gjennomgikk de situasjonen og pratet sammen om det som hadde skjedd.

De fire ansatte Hadil, Vedrana, Morid og Anne samarbeidet god og håndterte situasjonen korrekt. Etter hendelsen gjennomgikk de situasjonen og pratet sammen om det som hadde skjedd.

En ung person i risikogruppen ønsket å bli vaksinert mot influensa, og farmasøyten stilte de angitte kontrollspørsmålene på journalskjemaet. Ingen kontraindikasjoner ble avdekket og ettersom den unge personen var i risikogruppen, ble vaksine rekvirert og vaksinatør satte vaksinen etter prosedyre.

Kunden, som satt i apoteket på grunn av den anbefalte observasjonstiden, forteller plutselig at hun begynner å føle seg dårlig. Vaksinatøren ser at personen sliter med å puste. Vaksinatøren roper etter hjelp, men blir hos pasienten. Teamleder kommer og overtar ledelsen. Hun skjermer stedet og gir instrukser om å ringe 113.

Etter anbefaling fra 113 setter de EpiPen. Ifølge apotekenes prosedyrer er EpiPen lett tilgjengelig, og er allerede kontrollert for holdbarhet og kvalitet. Den kan derfor settes umiddelbart. Pasienten legges i stabilt sideleie, og innen kort tid er ambulansen på plass. De tar med seg pasienten til sykehuset for videre behandling.

Takknemlig for god håndtering
Vaksinatøren benyttet kunnskap fra vaksinasjonskurs, teori og øvelser i eget apotek. Sammen med kollegaene håndterte de situasjonen slik de hadde øvd på.

– Hendelsen ble håndtert eksemplarisk og apoteket var godt forberedt.  Alt er gjort etter prosedyre og de handlet som et team, sier fagdirektør i Vitusapotek, Hege Willoch. 

I etterkant har apoteket vært i kontakt med den unge personen. Vedkommende husker ikke så mye av situasjonen, men ble informert om hva som hadde skjedd. Det går bra med vedkommende nå. Personen er veldig takknemlig for god håndtering av både apotek og sykehus.

Hendelsen er meldt til Folkehelseinstituttet, dokumentert i skjema for vaksinerekvirering fra apotek og avviksregistrert. EpiPen ble registrert på kunden som del av journalføringen.

Skryt fra Røde Kors
– Å havne i en slik situasjon kan for mange oppleves som veldig stressende. Vi vet at det å se etter symptomer heller ikke alltid er så lett, men her har de apotekansatte gjort alt etter boken, sier Jørn Thomassen, fagsjef i Røde Kors Førstehjelp og leder for Vitusapotek sine vaksinasjonskurs.

Fordi konsekvensene er så store om noe skulle gå galt, anbefaler Røde Kors Førstehjelp at man trener regelmessig. Da er kunnskapen oppdatert når sekundene teller.

– Det er så viktig at denne kunnskapen sitter i «ryggmargen». Det er også viktig å prate med kollegene regelmessig om hvordan dette skal gjøres og hvilke forventninger man har til hverandre, sier Thomassen.

Hvis man er i tvil, er det aldri feil å ringe 113. Her får man god hjelp og veiledning. Denne hendelsen er også et godt eksempel på nettopp det.  

– Det er veldig bra håndtert av de involverte på Vitusapotek Jernbanetorget.  De fortjener masse skryt, sier Thomassen.

Apoteket på Jernbanetorget har hatt ekstra kurskvelder for vaksinatørene der de har trent og snakket om ulike situasjoner som kan oppstå. Apoteker Mari Fruseth Solberg, kommer med råd til andre:

– Benytt enhver sjanse til å lære av krevende situasjoner og del med kollegaer. La den som naturlig tar ledelsen bestemme og behold roen.

(Hendelsen ble først omtalt på intranettet til Vitusapotek)