Oppfordrer apotekansatte til å bruke tjenestene deres
Det er nyttig for ansatte på apotek å vite om Helsenorges innbyggertjenester, som det nye koronasertifikat og alle de ulike selvhjelpsverktøyene.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Det sa produktansvarlig for Helsenorge.no, Nina Linn Ulstein, på Apotekforeningens webinar om digitale innbyggertjenester.
– Apotek er en viktig del av helsetjenesten. Vi mener det er viktig at ansatte i apotek har god kjennskap til de innbyggertjenester og selvbetjeningsløsninger som er tilgjengelig på legemiddelområdet, sa Anne-Lise Härter, direktør e-helse i Apotekforeningen, da hun innledet til dagens webinar.
– Dette er kunnskap som vil bidra til god dialog og rådgivning i kundemøtet og det vil kunne effektivisere arbeidet i apotek ved at kundene selv kan for eksempel gjøre oppslag i sine gyldige resepter, fortsatte Härter.
Se også hele webinaret i opptak her
Koronasertifikat og selvhjelpsapp’er
Nina Linn Ulstein presenterte formålet med Helsenorge.no og hvilken samleeffekt denne plattformen har.
Da hun snakket om de ulike innbyggertjenestene, ble koronasertifikat og verktøy trukket frem.
– Det er særlig to områder som kan bidra til å avhjelpe situasjonen fremover. Det ene er koronasertifikat, det andre er verktøy. Disse verktøyene kan være for læring, kartlegging og behandling. Enkelte verktøy er ikke tilgjengelig åpent, men som del av oppfølging for eksempel innen psykisk helsevern. Andre verktøy som appen Slutta, kan fritt benyttes, sa Ulstein.
Ulstein gikk også gjennom den mest brukte innbyggertjenesten, Legemidler, som viser oversikten over aktive og utleverte resepter. Her kan kundene enkelt gå inn og finne informasjon om legemidlene sine.
– Det kan være nyttig for dere som jobber i apotek å henvise kunder til disse tjenestene. Jeg vil derfor oppfordre dere til å gå på helsenorge.no og se om det er noe nyttig der, sa Ulstein.
Apotekansatte kan peke videre
Generalsekretær Bjørnar Allgot fra Diabetesforbundet fortalte at utviklingen av e-resept og digitalt frikort har gjort hverdagen både enklere og sikrere for brukerne.
– Brukerne ser frem til pasientens legemiddelliste, som har automatiske varsler om interaksjoner og dobbeltforordninger. Dilemmaet vårt er en aldrende befolkning og manglende digital kompetanse. Men vår erfaring er at dersom brukergrensesnittet er godt vil dette løse seg, sa han.
Han kunne også fortelle at det er mange brukere som spør de apotekansatte om råd. Dersom de ansatte ikke kan svare kan de henvise til de som kan. Det er god kundeveiledning, sa Allgot, som også trakk frem helsenorge.no og diabetes.no.
Enklere med elektronisk fullmakt
Allgot snakket også om at brukerne ønsker seg elektronisk fullmakt. Han mente at det vil være både enklere og sikrere for brukere og pårørende.
– Det vil også føre til lavere risiko for forfalskning og lavere sannsynlig for feil eller mangler på fullmakten, slik at den ikke blir avvist på apoteket, sa Allgot.
Per T. Lund var tydelig på at pasientene og apotekene har savnet og bedt om en nasjonal løsning for digital fullmakt for reseptuthenting i mange år.
– Nå er det tegn som tyder på at det kan være bevegelse, men vi får trykke på sammen. Så har jeg faktisk tro på at det skal komme snart og avhjelpe både kunder og ikke minst de som jobber på apotekene, avsluttet Lund.