Gå til innhold

– Rådene om solbeskyttelse har blitt innarbeidet hos de fleste, sier Hanne Andresen, fagdirektør i Apotekforeningen. Apotekene har de siste årene jobbet for å dreie salget fra lav til høy faktor. Her får Andresen råd om hvilken faktor hun bør velge.

Det viser tall Apotekforeningen har innhentet fra Farmalogg.

– Vi ser at folk har blitt mye flinkere til å bruke solkrem med høy solfaktor i løpet de siste ti årene. Ut fra salget i apotekene, ser det også ut til at vi bruker mer solkrem enn tidligere. Begge deler er i tråd med Kreftforeningens anbefalinger, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.

I år har over 80 prosent av solkremene solgt i apotek en solfaktor på minst 30. For ti år siden hadde bare omtrent halvparten av solkremene så høy faktor. Det har også vært en liten økning fra i fjor til i år.

Apotekene har de siste årene jobbet for å dreie salget fra lav til høy faktor. Det finnes nesten ikke solbeskyttelse med under faktor 30 i hyllene. Særlig legges det vekt på at barn må bruke høy faktor.   

– Det tar tid å endre forbruksvaner, men nå ser vi de positive resultatene av flere års innsats for å få solglade nordmenn til å smøre seg med nok solkrem med høy nok beskyttelsesfaktor, sier Andresen.

 

Viktig for å motvirke hudkreft

– Dette er en gledelig nyhet! Føflekkreft øker i landet vårt, og vi ligger på toppen når det gjelder både tilfeller og dødsfall. Når nordmenn nå ser ut til å endelig bruke høyere solfaktor, minsker de risikoen for å få hudkreft, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross.

Hun peker på at det likevel er viktig å huske at solkrem ikke er alt.
 

– Beskytt huden med klær og ta pauser i skyggen når solen er på sitt sterkeste, oppfordrer Stenstadvold Ross.                               

Bruker også større mengder 

Mengden solkrem, målt i antall pakninger, har også økt betraktelig. I år er det solgt mer enn 50 prosent flere solkremer enn for ti år siden fra apotekene.

– Det er et tegn på at folk også bruker mer solkrem enn tidligere og smører seg godt og ofte. Det ser ut til at rådene om solbeskyttelse har blitt innarbeidet hos de fleste, sier Andresen i Apotekforeningen.

Fra i fjor til i år er det en økning i antall pakninger med solkrem på 15 prosent. Se figur under. 

– Denne økningen kan trolig delvis forklares med at nordmenn har reist mer til Syden vinteren og våren 2023, enn i samme periode i fjor.

Andresen minner om at det ikke alltid er nok å smøre seg godt og ofte.

– Det er viktig å ta pauser fra solen, særlig i de timene den står høyest på himmelen, oppfordrer også Andresen. 

Figuren under viser antall pakninger solkrem solgt fra apotek.