Gå til innhold
Bilde av apoteker ved sykehusapoteket på Aker

- Vi har lang erfaring fra vaktapotek, så vi vet hva det pleier å gå mye av. Samtidig har vi ikke blitt helt kjent med kundegruppen i området, sier apoteker Yemi Awoyemi. (Foto: Apotekforeningen)

– Mange av kundene våre kommer fra legevakten rett ved siden av, men vi er også et vaktapotek for hele Oslo-området og ikke minst et bydelsapotek for folk som bor i nærheten, forteller apoteker Yemi Awoyemi.

Det nye sykehusapoteket ligger i nye lokaler ved gamle Aker sykehus, rett i nærheten av Sinsenkrysset. Da apoteket åpnet var det ingen der. I Pinsen rundet de 700 kunder.

– Vi er et apotek for alle. Det er hyggelig at folk bruker oss - uansett hvilke produkter de ønsker å kjøpe. Kompetansen vår er bred og vi tilpasser oss stadig nye kundegrupper, sier apotekeren.

Legemidler til legevakt

Å ligge vegg-i-vegg med legevakta har sine naturlige følger. Det blir en del antibiotika og andre typiske legevakt-legemidler.

– Vi forsøker å ligge i forkant, så før jul bestilte vi inn masse antibiotika. Det forsvant fort. Vi har heldigvis lang erfaring fra vaktapotek, så vi vet hva det går mye av. Samtidig kjenner vi ikke kundegruppen i området.

Hun forteller at nye pasienter stadig dukker opp: Nye hjertepasienter, kvinner i IVF-behandlinger, pasienter som trenger å få satt stivkrampesprøyte. Sistnevnte blir ofte henvist til Aker fordi andre legevakter ikke har sprøyter på lager.

– Søndager er vanligvis vår travleste dag med ekspedering av legemidler til legevakt-pasineter eller til andre som har et aktutt behov. Men jeg stusset litt en søndag da en pasient hentet ut sine nye hjertemedisiner, og ikke rett etter legebesøket. Det viser at vi også er et bydelsapotek, forteller Awoyemi. 

Robot reduserer rot og svinn

I tillegg til 10 farmasøyter og to apotekteknikere som jobber fast, og 15 farmasøyter som jobber deltid, har sykehusapoteket en varelagerrobot.

– Roboten er et svært positivt bidrag til pasientsikkerheten. Den bidrar også til mindre svinn, fordi den rydder varene etter utløpsdato. Det har gjort logistikken vår mer bærekraftig, sier apotekeren. 

Roboten tar seg av det meste av varelageret til apoteket. Den rydder varer på plass og sender de opp via heisen.

Alltid farmasøyt til stede

Å være døgnåpent apotek betyr at det alltid må være en farmasøyt til stede. Hver eneste dag, 365 dager i året. Løsningen er tredelt turnus og en god bemanningskabal.  

– For oss er det mest travelt på ettermiddagen og kvelden. På dagtid er det relativt rolig. Da får vi fulgt opp bestillinger, sier apotekeren.

Det er mye poliklinisk og planlagt kirurgi ved Aker sykehus. Apoteket opplever derfor å få ganske mange pasienter derfra.

– Vi sørger for å alltid ha varer til å dekke deres behov. I tillegg har sykehuset en urologi-avdeling og pasientene bruker medisinsk utstyr som stomi og kateter. Det har bidratt til en kompetanseheving blant farmasøytene våre, sier hun

Sluser kunder inn på natta

Apotekeren forteller at noen av de ansatte elsker å jobbe på natta. Da får de ro mellom kundene og kan fordype seg i pensum, e-læring eller annen leselektyre.

– At apoteket er nattåpent betyr ikke at hvem som helst kan komme inn. Kundene må ringe på, deretter ser de ansatte an kunden og sluser dem inn, forteller Awoyemi.

– Vi har opplevd noen uønskede hendelser, med ustabile folk. Heldigvis har vi god kontakt med vekterselskapet på bygget. De er her på under ett minutt.

Tredje vaktapotek i rekken

For Awoyemi er Aker det tredje vaktapoteket hun jobber på. Selv om hun har masse erfaring fra tidligere apotek, er ikke alt foreløpig helt på plass.

– Vi må se hvordan ting blir og hvordan kundegruppen utvikler seg. Vi har hatt bratte læringskurver. Jeg har lært masse om sykehusapotekene, sier hun og trekker frem de ansatte:

– De har tilpasset seg veldig godt. De er svært endringsvillige og gode til å stå i prosessene. Vi jobber med å finne den beste driftsløsningen som passer oss.