Mer luft mellom hyllene og mer treverk preger det nye Boots apoteket på Skedsmokorset.
Apoteket har fått en totalforandring der både området for reseptekspedisjon og resten av kundelokalet har fått ny organisering. Møblene er mindre, og det er mer luft i lokalet. Dette skal gjøre det lettere å finne frem for kundene, lette kommunikasjonen mellom apotekpersonalet og kunden, og også lette kundeveiledningen for de som jobber i apoteket, skriver Boots i en pressemelding.
– Her i Norge piloterer vi nå et helt annerledes apotek, der vi har tatt bort mye av det som var klinisk og hvitt, og har tatt inn mykere farger, former og materialer. Vi har brukt mye tre, og jobber oss nå bort fra det kalde og kliniske og mot et apotek som skal føles varmere og tryggere, både for kunder og ansatte, forteller Monica Bekkhus i Boots Apotek.
I det nye apoteket er det tenkt mye på å fjerne de fysiske barrierene man kan oppleve at det er mellom kundene og de ansatte i et tradisjonelt apotek.
– Vi ønsker å senke terskelen for å ta kontakt, å spørre og å få råd. Det er en viktig del av det å skjøtte våre viktige oppgaver innen helse, legemidler og egenomsorg, sier Bekkhus.
Den tradisjonelle utgangskassen er byttet ut med en «øy» for betaling midt i lokalet.
– Vi er veldig spente på hvilke tilbakemeldinger vi får både fra kunder og ansatte. Særlig spennende blir det å se hvordan betalings-huben ute i kundelokalet vil fungere, sier Monica Bekkhus.