Ny studie: 3,4 prosent av reseptene hadde feil eller mangler
Feil og mangler ved resepten, interaksjoner og bivirkninger, samt dårlig etterlevelse av behandlingen, er de vanligste hendelsene apotekene må korrigere. – Dette viser at apotekene gjør en viktig innsats for pasientene, sier fagdirektør i Apotekforeningen.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Vi ønsker å synliggjøre det arbeidet som gjøres i apotek, og den merverdien farmasøyter tilfører som en kvalitetssikrer for både legen og pasienten, sier Per Kristian Faksvåg.
– Det er alltid blitt oppdaget misforståelser, feil og mangler knyttet til reseptene. Sånn sett oppdaget vi ikke noe vi ikke kjente til fra før. Det som er nytt, er at vi dokumenterer omfanget av ulike problemer, og på hvilke områder det oppstår flest hendelser, sier fagdirektør i Apotekforeningen Per Kristian Faksvåg.
Han presenterte de foreløpige resultatene fra kartleggingsstudien som Apotekforeningen har gjennomført i samarbeid med Apokus, under årets Farmasidager. Fra scenen på Oslo Kongressenter fortalte Faksvåg at et av målene med studien var å skape bevissthet rundt den rollen apotekene har og at de er mer enn varedistributører.
– Vi ønsker å synliggjøre det arbeidet som gjøres i apotek, og den merverdien farmasøyter tilfører som en kvalitetssikrer for både legen og pasienten, sier Faksvåg.
Apotekene bidrar til kvalitetsheving
Undersøkelsen ble gjennomført i april i år og omfattet i underkant av 40 000 ekspedisjoner i 42 apotek. Av disse ble det registrert en eller flere hendelser knyttet til 16,5 prosent av ekspedisjonene. Dette tilsvarer i overkant av 6500 ekspedisjoner.
Feil eller mangler ved resepten var blant de vanligste hendelsene (3,4 prosent). I 3,1 prosent av tilfellene måtte farmasøyten håndtere interaksjoner, bivirkninger, dobbelforskrivninger eller kontraindiskasjoner, mens farmasøyten i 2,8 prosent av tilfellene gjorde tiltak for å bedre pasientenes etterlevelse.
Interessant var det også å se at apotekene måtte kontakte forskriver i 1,7 prosent av ekspedisjonene. Faksvåg tror resultatene fra studien er av interesse også for andre i behandlingskjeden.
– Det er ikke bare apotekene som er opptatt av at pasientene bruker riktig legemiddel, i riktig dosering og på riktig måte. Dette er noe hele behandlingskjeden er opptatt av. Denne undersøkelsen viser at apotekene har en stor rolle å spille i dette arbeidet, sier Faksvåg.
Apotekforeningen planlegger å bruke dataene i arbeidet med å utvikle standarder for «beste praksis» i hele bransjen.