Gå til innhold
– Jeg er opptatt av å ha en helhetlig plan for opplæringen.Kundene som kommer innom oss skal oppleve at de blir hørt og ivaretatt, sier Johan Stensson. (Foto Privat)

– Jeg er opptatt av å ha en helhetlig plan for opplæringen. Kundene som kommer innom oss skal oppleve at de blir hørt og ivaretatt, sier Johan Stensson. (Foto Privat)

Svenske Johan Stensson kom til Norge for 15 år siden og jobber nå som apoteker ved Vitusapotek Kremmertorget i Elverum. Da han fikk høre om at Stortinget i fjor høst ga sin tilslutning til å finansiere «Medisinstart» i apotek tok han kontakt med lokalavisen.

– Jeg tok kontakt fordi det er viktig å informere befolkningen. I og med at pasientene ikke trenger henvisning fra legen for å motta denne tjenesten syntes jeg det var viktig å inkludere media, sier Stensson.

Stensson har funnet relevant bakgrunnsinformasjon på Apotekinfo og satt seg godt inn i informasjon fra Vitusapotek. Han mener kommunikasjonen rundt Medisinstart så langt har vært relevant og nyttig.

– Jeg har satt stor pris på å lese de faglige artiklene og resultatene fra forskningsprosjektet som ble gjennomført i 2015. I tillegg har jeg satt meg inn i uttalelsen fra Helsedirektoratet, forteller han engasjert.  

Felles fagdag for kjeden
I tillegg til Stensson er det to farmasøyter fra apoteket på Kremmertorget som skal gjennomgå opplæringen for å bli tjenestefarmasøyt og dermed sertifisert for oppstartsveiledning. Stensson forteller at han allerede har tatt noen av nettkursene.

– Det er ganske mange kurs vi skal gjennom og jeg ønsker å være tidlig ute. Vitusapotek arrangerer en felles fagdag den 6. mars og jeg vil også være forberedt til det. Hovedplanen er å vente til etter fagdagen med å legge opp den endelige opplæringsplanen, sier Stensson.

I tillegg til fagdagen i regi av Vitusapotek planlegger han et eget møte med farmasøytene og et med hele personalet.

– Jeg er opptatt av å ha en helthetlig plan for opplæringen. På vårt apotek er vi svært opptatt av kommunikasjon og medmenneskelighet. Kundene som kommer innom oss skal oppleve at de blir hørt og ivaretatt, påpeker Stensson.

Han forteller videre at de ansatte har vært svært positive til den nye tjenesten.  

– Farmasøytene synes dette er veldig spennende. Nå får de mulighetene til å hjelpe pasienter gjennom et lavterskeltilbud og dele sin kunnskap om riktig legemiddelbruk, forteller han.

Mange kunder i målgruppen
– Vårt apotek ligger i gåavstand til Sykehuset Innlandet avdeling Elverum. Vi har mange kunder innom som skal hente ut nye medisiner til hjerte- og karsykdommer, og som derfor er i målgruppen, sier Stensson.

Det er totalt fem apotek i Elverum sentrum, inkludert Sykehusapoteket, så konkurransen er stor. Stensson mener likevel at apoteket hans kan skille seg ut ved å fokusere på blant annet kundeservice.

– Vi er veldig opptatt av kommunikasjon og å bygge tillit. I tillegg er evnen til å sette seg inn i andres situasjon avgjørende. Vi skal vise medmenneskelighet i en hektisk hverdag.

Neste steg i Stenssons plan for Medisinstart er å samarbeide med legene i nærområdet. Han håper og tror at den nye tjenesten blir tatt godt imot.

– Jeg ønsker å involvere og informere legene lokalt. Det er veldig viktig at legene er med, selv om pasientene kan be om tjenestene uten henvisning, avslutter han.