Mange spørsmål da LHL Nes hadde besøk av apoteket
Over 40 medlemmer fra lokallaget tok turen til Nylænne for å høre mer om Medisinstart og Inhalasjonsveiledning. Apotekfarmasøyter fra Årnes tok seg tid til å forklare og svare på spørsmål.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
– Vi skal invitere apoteket flere ganger for å snakke om medisiner. Her er det alltid mye vi lurer på, sier Arne Stenerud i LHL. Liv Wikstad snakker om Medisinstart.
LHL Nes arrangerte i samarbeid med Vitusapotek Årnes informasjonsmøte om Medisinstart og Inhalasjonsveiledning på Nylænne mandag 4. mars.
– Mye vi lurer på
– Det var et godt oppmøte denne kvelden. Medlemmene våre hadde mange spørsmål om Medisinstart. Farmasøytene fra apoteket gikk også igjennom astma og innpusting. Det er mange av våre medlemmer som har astma og allergier, sier leder Arne Stenerud i LHL Nes til apotek.no.
– Vi skal invitere apoteket flere ganger for å snakke om medisiner. Her er det alltid mye vi lurer på, legger han til.
Hvem er Medisinstart for?
Det var første gang Liv Wikstad, farmasøyt ved Vitusapotek Årnes, deltok på et slikt møte. Med seg hadde hun farmasistudent Line Thoresen, som er i praksis ved apoteket. Wikstad forteller at de fikk mange spørsmål.
– Blant annet lurte noen på om de kunne få tjenesten Medisinstart selv om de hadde gått på hjertemedisinen en stund. Her informerte vi om at dette er en tjeneste for de som starter opp med hjertemedisiner, for å gi disse en tettere oppfølging i oppstartfasen, sier Wikstad.
Selv om Medisinstart er forbeholdt de som har startet opp med en ny hjerte- eller karmedisin, så poengterte Wikstad at apoteket er der for å svare på spørsmål fra alle pasientgrupper.
– Det var viktig å få frem dette på møtet også. At vi er her nettopp for å svare på spørsmål og hjelpe alle, selv om Medisinstart bare er for pasienter som skal starte opp på nye hjertelegemidler, sier hun.
Et annet spørsmål som ble stilt er om apoteket har tid til å gjennomføre tjenesten i apotek.
– Dette spørsmålet fikk oss til å tenke litt på hvilket inntrykk kundene har av oss på apoteket. Vi svarte at vi forstår at det til tider kan se veldig travelt ut i apoteket, men at Medisinstart er en tjeneste vi utfører til alle relevante kunder som ønsker det og det blir satt av tid for slike samtaler.
Opptatt av generisk bytte og legemiddelmangel
I tillegg til Medisinstart, fortalte praksisstudenten om Inhalasjonsveiledning.
– Her lurte mange på hva de vanligste feilene vi oppdager under veiledningen er, og om inhalasjonsteknikk er beskrevet i pakningsvedleggene. Det kom også inn spørsmål som ikke var relatert til disse to tjenestene. Mange lurte på ting rundt generisk bytte og om legemiddelmangel, sier Wikstad.