– Mange med diabetes får ikke nok hjelp
Apotekere opplever ofte at pasienter som har fått diagnosen diabetes type 2 vet lite om behandlingen de skal i gang med. De ønsker å tilby dem oppfølgingstjenesten Medisinstart.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
To apotekere på Liertoppen: Adelina Ademi ved Apotek 1 Liertoppen og Gurjit Kaur ved Apotek 1 Liertoppen Syd. (Foto Apotekforeningen)
Den offentlig finansierte veiledningstjenesten Medisinstart er foreløpig kun for hjerte- og karpasienter.
– De fortjener bedre oppfølging
– Vi informerer pasienter med diabetes type 2 om legemidlene de skal i gang med i apoteket daglig. Denne pasientgruppen fortjener at vi setter av mer tid. De bør få standardisert oppfølging slik som Medisinstart gir rom for, sier apoteker Gurjit Kaur ved Apotek 1 Liertoppen Syd.
Apotek.no har tatt turen til Liertoppen, for å snakke med to apotekere som har gode erfaringer med Medisinstart. Apotekerne jobber ved hvert sitt apotek i Liertoppen kjøpesenter, som ligger langs E18 mellom Asker og Drammen.
– De fleste har mange spørsmål når de skal begynne med et nytt legemiddel. Med Medisinstart sikrer vi at de kommer godt i gang. Vi får anledning til å følge dem opp og bry oss litt ekstra, sier apoteker Adelina Ademi ved Apotek 1 Liertoppen.
Dobbelt så mange får diagnosen diabetes i dag som for 20 år siden. Ifølge Diabetesforbundet er dette en varslet krise og det kommer til å føre til en stor belastning på helsetjenesten fremover.
Gode erfaringer med Medisinstart
En evaluering av Medisinstart viser at pasientene er svært tilfredse med veiledningstjenesten Medisinstart. Pasientenes legemiddelrelaterte bekymring var mindre etter oppfølgingssamtalene, sammenlignet med før første samtale.
– Vi ønsker at tjenesten blir utvidet til å omfatte flere grupper med kroniske sykdommer, i første omgang pasienter med diabetes type 2, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.
I England og Danmark finansieres oppstartsveiledning for alle pasienter som starter ny legemiddelbehandling for en kronisk sykdom dersom de har behov.
– Medisinstart er en fin tjeneste. Vi får gitt mye god informasjon til kundene og sikrer dermed riktig legemiddelbruk, sier apoteker Adelina Ademi.
Fornøyde kunder og viktig tjeneste
Begge apotekerne forteller at kundene er veldig fornøyde med informasjonen de får gjennom de to samtalene oppfølgingstjenesten Medisinstart består av.
– Vi har kunder som kommer inn i apoteket etter at de har hatt Medisinstart, og forteller hvor fornøyde de har vært. Og så forteller de oss hvordan det går med dem nå. Mange kommer for å spørre oss om råd om andre medisiner de bruker, sier Ademi.
Begge apotekene på Liertoppen har henvist kunder videre til legen for oppfølging på grunn av informasjon som har kommet frem i samtalene.
– Jeg snakket med en kunde som fikk så sterk hodepine at hun ikke klarte å gjøre noe annet enn å ligge på sofaen. Slik skal det jo ikke være. Folk vet ofte ikke hvor mange legemidler som finnes. Og at det kanskje er en annen type legemidler som passer bedre for akkurat deg, sier Kaur.
– De vi har snakket med forteller at de ikke er vant til at helsepersonell har god tid til å snakke om bekymringer rundt legemiddelbruk. De setter stor pris på at vi har tid til det. Kundene våre føler at de blir godt ivaretatt gjennom Medisinstart, sier Kaur.