Gå til innhold
I 2019 ble det gjennomført over 10 000 Medisinstart-samtaler i apotek.

I 2019 ble det gjennomført over 10 000 Medisinstart-samtaler i apotek.

Medisinstart, også kalt oppstartsveiledning, er en tjeneste som hjelper pasienter med bedre etterlevelse av legemiddelbehandlingen. Pasienten får tilbud om to oppfølgingssamtaler med en sertifisert tjenestefarmasøyt på apoteket. Målet med tjenesten er å øke motivasjonen til å følge behandlingen legen har foreskrevet, avklare spørsmål, gi praktiske råd og tips og oppklare eventuelle bekymringer knyttet til bruken.

- Medisinstart er en offentlig finansiert tjeneste for de som nylig har startet med en hjertemedisin. Apotekene har tilbudt tjenesten siden mai 2018. De fleste samtalene handler om å motivere for bruk, drøfte bekymringer og å foreslå lindring av bivirkninger, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.

I 8 av 10 samtaler ønsker pasientene å få vite mer om medisinen, slik at de blir bedre motivert til å følge behandlingen. I 7 av 10 samtaler tar pasientene opp bekymringer og i 5 av 10 ønsker pasientene råd for å lindre eller forebygge bivirkninger.

Hovedtyngden av pasientene som har gjennomført Medisinstart er mellom 55-82 år. Gjennomsnittsalderen til pasientene er 66 år.

Trygg og god samtale
For å bli sertifisert tjenestefarmasøyt, må farmasøytene gjennomføre et omfattende opplæringsprogram.

- Alle apotekfarmasøyter har tilgang til opplæringsprogrammene gjennom e-læringsportalen. Opplæringen består av en rekke e-læringskurs og praktisk trening. Farmasøyten må bestå en avsluttende test og apotekeren signerer kompetansebevis for alle som skal utføre tjenesten, sier Hanne Andresen.