– Mange mangelsituasjoner løses i apotek. Det har blitt en del av hverdagen vår å finne løsninger på dette, men det tar mye tid for oss, sier Malin Jansson, apoteker ved Apotek 1 Nordbyen i Larvik.
I fjor la Apotekforeningen frem en kartlegging som viste en beskjeden, men bekymringsfull legemiddelmangel.
Legemiddelmangel er alvorlig for de pasientene som opplever det. For apotekansatte er legemiddelmangel dessverre blitt en del av hverdagen.
– Det er fortsatt legemiddelmangel. Jeg vil si situasjonen er lik som den var for ett år siden, sier Malin Jansson, apoteker på Apotek 1 på Nordbyen kjøpesenter i Larvik.
På spørsmål om hvilke legemidler hun opplever det er mest mangel på svarer hun at det kan være alt mulig.
– Man vet ikke om det kommer til å bli mangel på et legemiddel eller ikke før pasienten står der og skal ha ut resepten. Veldig mange av de som kommer innom kjenner til legemiddelmangel. Når de skal hente ut en resept er det noen som spør om det er problemer med dette legemidlet, sier Jansson.
Les mer om medisinbytte her: Hvorfor spør apoteket om du vil bytte medisin?
Takker ikke ja til medisinbytte
Apotekeren forteller at det er fortsatt mange som ikke ønsker å bytte legemiddelet som legen har skrevet på resepten til et likeverdig legemiddel.
– Dersom kunden får valget mellom en utenlandsk pakning av legemidlet legen har skrevet ut eller ingen medisin, velger de utenlandsk pakning, sier hun.
For tiden er det mangel på et smertestillende legemiddel og hormonplaster som brukes av kvinner i overgangsalderen.
– Det har vært en utfordring å få tak i disse hormonplastrene over lang tid. Vi fikk nettopp noen inn, men nå er de allerede utsolgt. Heldigvis finnes det også tabletter, så det finnes et alternativ.
Hver fredag sender Legemiddelverket ut en oppdatert oversikt over mangelsituasjoner og avregistrering.
Følger bransjens standard
Apotekenes bransjestandard for håndtering av legemidler skal bidra til å opprettholde kundens legemiddelbehandling ved legemiddelmangel.
Apotekeren forteller at de følger bransjestandarden og prøver å løse situasjonen så godt de kan.
Ofte har apoteket et alternativ kunden kan få, de bestiller legemidlet fra andre grossister eller sender kunden til et annet apotek.
– Mange mangelsituasjoner løses i apotek. Det har blitt en del av hverdagen vår å finne løsninger på dette, men det tar mye tid for oss, for leger og for pasienter som må reise rundt for å få tak på legemidler. Sånn har det vært i mange år, avslutter Jansson.
Les mer om legemiddelmangel her.