Gå til innhold
–  Vi er en sterk fagkanal, og i Apotek 1 er vi veldig bevisst på å finne en riktig balanse mellom «børs & katedral», sier Øyvind Winther i Apotek 1.

– Vi er en sterk fagkanal, og i Apotek 1 er vi veldig bevisst på å finne en riktig balanse mellom «børs & katedral», sier Øyvind Winther i Apotek 1.

Hvordan har Apotek 1 klart å posisjonere seg som Norges beste handelsbedrift?

–  Vi har jobbet konsistent og langsiktig gjennom mange år, alltid fokusert på kunden, og det «å være et apotek». Dette har over tid gitt oss en veldig sterk posisjon hos kundene som igjen har gitt oss en veldig god omsetnings- og inntjeningsutvikling. Dette har blitt lagt merke til i «handels-Norge». I tillegg har vi alltid vært veldig offensive på de forretningsmessige muligheter som dukker opp. Vi er en markedsleder som hele tiden forsøker å ta ansvar for å utvikle hele bransjen langsiktig, i tillegg til vår egen forretning. Dette har alltid vært en styrke i vår lille bransje, og jeg håper også dette vil vedvare i fremtiden.

Hvilke kjennetegn har Apotek 1 som gjør at dere utkonkurrerer alle andre handelsbedrifter?

–  Vi er en sterk fagkanal, og i Apotek 1 er vi veldig bevisst på å finne en riktig balanse mellom «børs & katedral». Fagkunnskap og kvalitet står veldig sterkt hos oss, og vi trener mye på hvordan vi kan bruke vår kunnskap best mulig for kunden. Vår kunnskap, som skal gi kundene den største trygghet er fundamentet i vår virksomhet, og dette ser vi svært sjeldent hos andre handelsbedrifter. Der er det i større grad fokus på «børs», noe som har resultert i at kundene får mindre faglig kvalitativ hjelp.

Nå som det har gått et par uker, opplever dere at prisen har blitt lagt merke til?

– Absolutt, jeg er faktisk overrasket over hvor mange som har fått dette med seg. Men det er nok i større grad folk som jobber i handelsnæringen, og i mindre grad sluttkunden. Men vi får gjøre vårt til at også kundene får dette med seg. Det jeg synes er spesielt hyggelig, er at mange har kommentert til meg at de synes at Handelsprisen er veldig fortjent. Og da er min enkle konklusjon, at måten vi jobber på i hele Apotek 1 Gruppen, er en god måte.

Hva gjør Apotek 1 fremover for å beholde denne posisjonen?

– Vi kommer til å fortsette å jobbe målrettet i hvert enkelt kundemøte. Servicekontoret skal gjøre det de kan for fortsatt å forenkle hverdagen for alle våre apotekansatte, vi skal videreføre og forsterke vår allerede sterke og stolte kultur, og så skal vi fortsatt være tydelige og offensive i markedet. Da er jeg overbevist om at vi vil forbli en sterk og tydelig markedsleder også i årene fremover.

Om en uke kårer Kjøpesenterforeningen «Årets Butikkjede» hvor Apotek 1 er èn av 3 nominerte i finalen. – Det blir spennende å se om vi kan ta «grand slam» i år, når vi allerede er beste apotekkjede i Norsk kundebarometer og har vunnet Handelsprisen, avslutter Øyvind Winther.