Apotekene får mellom fem og fire stjerner av kundene i Norsk kundebarometer.
Apotekbransjen får samlet over 79 poeng for kundetilfredshet og over 86 poeng av 100 mulige for lojalitet. Dette er helt i det øvre sjiktet for alle bransjer som er med i undersøkelsen, og langt over gjennomsnittet for alle virksomhetene som er med.
– At alle de tre apotekkjedene skårer så høyt, viser at apotekene i Norge har et tilbud som befolkningen setter stor pris på, sier adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen.
Apotek 1 er den eneste apotekkjeden som får fem stjerne og full pott i kundebarometeret. De ender på en sterk 16 plass.
– Kundens tilfredshet er ikke en selvfølge. Det er noe vi jobber for hver eneste dag i hvert eneste kundemøte. Det er godt å se at kunden verdsetter den jobben vi gjør, sier Øyvind Winther, administrerende direktør i Apotek 1 Gruppen.
Vinmonopolet, Flytoget og Sbanken har de tre første plassene.
5 184 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av. 159 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt. Undersøkelsen Norsk kundebarometer gjennomføres årlig av Handelshøyskolen BI.