Kompletterer apotektilbudet
– Det har vært en lang og humpet vei frem hit, men nå er vi veldig glad for å være i gang for fullt. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier adm. dir. Geir Eide i Komplett Apotek.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Stortingsrepresentant Sveinung Stensland åpnet Komplett apotek. Stig Henning Pedersen og Geir Eide er glad for endelig å være i gang.
I begynnelsen av november markerte Komplett Apotek den offisielle åpningen av nettapoteket. Stortingsrepresentant Sveinung Stensland hadde tatt turen til Sandefjord for å klippe sløyfebåndet og teste ut Kompletts nyeste netthandelstilbud. Han mener brukergrensesnittet og kundeopplevelsen virker lovende.
Flest unge kunder
Geir Eide synes veien har vært lang fra vedtaket i Stortinget vinteren 2014 til de kunne åpne et komplett nettapotek i oktober 2016. Likevel var han full av lovord om den politiske prosessen. Stensland, som regisserte vedtaket i Stortinget, mener den politiske prosessen har gått glatt, men forstår utålmodigheten Komplett Apotek har hatt.
– Apotekene nyter høy tillit i befolkningen, og det er viktig at alle aktørene også i fortsettelsen tar godt vare på denne tilliten, påpekte Stensland under åpningen.
«Nettapoteker» Stig Henning Pedersen kunne fortelle at nettapoteket hadde hatt en ganske jevn vekst i reseptkunder i løpet av de første to ukene med full drift.
– Så langt har det vært en klar overvekt av unge kunder. P-piller, astmamedisin og andre produkter som brukes av den yngre befolkningen har vært dominerende. Men dette regner vi med vil endre seg over tid. Det er en overvekt av kvinner som handler, og det stemmer godt med det vi kjenner fra fysiske apotek, forteller Pedersen.
Et byfenomen?
Så langt viser kundestatistikken en klar overvekt av urbane kunder i nettapoteket.
– Det kan bety at nettapotek først og fremst konkurrerer med apotekene i de største byene. Kanskje er det først og fremst her vi kan komme til å se en viss justering i antallet apotek, spekulerer Geir Eide.
Sveinung Stensland er ikke overrasket, og påpeker at det ikke nødvendigvis er distriktsapotekene som får den tøffeste konkurransen fra nettapotek.
– Det er ennå tidlig å si, men kanskje er det først og fremst de små byapotekene som vil kjenne på konkurransen.
Krevende temperaturkontroll
Å drive nettapoteket gir noen ekstra utfordringer, som man unngår når kunden selv henter varene i apoteket. Pedersen viste frem spesialkassene de har fått utviklet for å sikre at legemidlene ikke utsettes for temperatur under 2 grader eller over 25 grader. I tillegg har de egne kasser for kjølevarer. Levert til Post i butikk er det foreløpig gratis forsendelse for kunden. Levert hjem på døren må du betale 99 kroner.
– Vi leverer alle varene i nøytral emballasje, både for å unngå tyveri og for å gjøre handelen mest mulig diskret for kunden. Ingen trenger vite at du kjøpt en ladning Tena bleier eller en pakke Cialis. I tillegg har vi tilbud med helt anonymisert kundeveiledning, enten det er på telefon eller chat. De fleste foretrekker chaten, og der har det så langt handlet mye om intimprodukter. Jeg tror mange setter pris på anonymiteten, sier Pedersen.