Gå til innhold
I 2019 fikk 74 037 astma- og kolspasienter veiledning om inhalasjonsteknikken sin på apoteket

I 2019 fikk 74 037 astma- og kolspasienter veiledning om inhalasjonsteknikken sin på apoteket

Inhalasjonsveiledning er en apotektjeneste for pasienter med astma og kols. Tjenesten ble innført i 2016, og skal sikre at pasienten vet hvordan og når de skal bruke sine inhalasjonsmedisiner. Tjenesten er offentlig finansiert og gratis for pasienten. 

I dag finnes det flere typer inhalatorer på markedet, noe som betyr ulik inhalasjonsteknikk og klargjøring. Dette kan føre til lavere etterlevelse, som er assosiert med dårlig sykdomskontroll og redusert livskvalitet. Evaluering av tjenesten viser at før inhalasjonsveiledning hadde bare 3 av 10 riktig teknikk, men etter veiledning i apotek har 9 av 10 riktig teknikk.

– Årsaker til dårlig etterlevelse ved behandling med inhalasjonslegemidler er mange. Det er viktig at tjenestefarmasøyten derfor observerer pasientens inhalasjonsteknikk, så man er sikker på at personen får best mulig effekt av astma- og kolsbehandlingen. Ved første gangs bruk skal også farmasøyten demonstrere hva som er riktig inhalasjonsteknikk. En annen viktig del av tjenesten er å sikre at pasienten vet når inhalasjonsmedisinen skal brukes. Dette er særlig viktig om man har ulike inhalasjonsmedisiner. Spørsmål knyttet til oppbevaring og rengjøring av inhalatoren, og hvordan man kan se når inhalatoren er tom, er også vanlig å snakke om, sier seniorrådgiver og farmasøyt Hilde Ariansen i Apotekforeningen.

Statistikk fra Apotekforeningen viser at over 99 prosent av alle landets apotek har gjennomført minst en Inhalasjonsveiledning.

– Det er flott å kunne si at dette har blitt en tjeneste som er tilgjengelig for pasienter i alle landets apotek. Til sammen har 230 000 fått inhalasjonsveiledning siden oppstarten, avslutter Ariansen.