- Inhalasjonsveiledning har kommet for å bli
En tjeneste som har effekt, er rask å gjennomføre og oversiktlig både for pasienten og farmasøyten. Slik beskriver Bent Koksvik Inhalasjonsveiledning. Nå krysser han fingrene for at tjenesten blir permanent.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
- Dette er en tjeneste jeg både håper og tror har kommet for å bli, sier farmasøyt Thi Tuyet på Vitusapotek Sandvika.
- Jeg var klar over at mange slurver med inhalasjonsteknikken, men må innrømme at jeg ble litt overrasket over hvor mange som faktisk gjør feil i løpet av inhalasjonsprosessen, sier apoteker på Vitusapotek Sandvika, Bent Koksvik.
Apoteket hans er et av apotekene i landet som har gjennomført flest inhalasjonsveiledninger. Nå skal de også delta i evalueringen av tjenesten – som ett av 42 utvalgte apotek. Koksvik skryter av sine ansatte som har gjort en fantastisk jobb med å tilby tjenesten, men tror likevel hovedgrunnen til at de har gjennomført så mange veiledningssamtaler, er at kundene ser verdien av å få sjekket inhalasjonsteknikken.
- Jeg hadde en kunde som kom tilbake noen dager etter at hun hadde gjennomført en inhalasjonsveiledning og sa at hun hadde blitt mye bedre. Det var ikke snakk om de store feilene hun gjorde, men nok til at hun ikke fikk den effekten hun skulle. Sånn er det ofte. Det skal ikke så mye til, sier Koksvik.
LES OGSÅ: Bent Høie ber om evaluering av Medisinstart og Inhalasjonsveiledning
Ikke bare nybegynnere som slurver
Det er ikke bare de som akkurat har begynt med inhalasjonsmedisiner som slurver. Også de som har brukt inhalatorer i mange år viser seg å ha store utfordringer med inhalasjonsteknikken. Koksvik forteller om da han, litt for moro skyld, spurte en fast kunde som hadde hentet ut astmamedisiner på apoteket i årevis, om han ville prøve Inhalasjonsveiledning.
Forventningene om å avdekke feil på denne kunden var relativt små, derfor var overraskelsen ekstra stor da det viste seg at kunden ikke fikk i seg noe av dosen han skulle.
- Det var så mye å ta tak i at jeg ble litt usikker på hvor jeg skulle begynne. Vi er jo opplært til å forsøke å fokusere på det positive, men det var ikke så enkelt i dette tilfelle. Han gjorde liksom alt feil samtidig, sier Koksvik.
Tror evalueringen vil gi resultater
Thi Tuyet er en av tjenestefarmasøytene på Vitusapotek Sandvika og har gjennomført mange inhalasjonsveiledninger. Hun synes det er flott med en tjeneste som gir farmasøytene muligheten til å bruke faget. Nå håper hun evalueringen gir resultater.
- Det viser seg gang på gang at det er mye å hente på inhalasjonsteknikken. Senest i går hadde jeg en kunde som gjorde til dels store feil da han skulle bruke inhalatoren. Etter en liten samtale fikk vi avdekket hva som var problemet og da han forlot apoteket hadde han en mye bedre og riktigere inhalasjonsteknikk enn da han kom, sier Tuyet.
Hun har rekruttert flere kunder til å delta i evalueringen av tjenesten. Tilbakemeldingene fra kundene er i følge Tuyet utelukkende positive.
- Jeg sitter med en opplevelse av at kundene ser verdien av tjenesten, og dermed er villig til å delta i evalueringen. Noen har ikke mulighet til å delta der og da, fordi det tar litt tid, men jeg har faktisk gjort et par avtaler med kunder som vil delta i evalueringen neste uke, sier hun.
Tuyet forteller at det er en takknemlig oppgave å selge inn Inhalasjonsveiledning. Og nå som det har blitt en del av rutinen for de ansatte på apoteket, blir hun bare mer og mer sikker:
- Dette er en tjeneste jeg både håper og tror har kommet for å bli!