Gå til innhold
Bilde av tjenestefarmasøyt Shirley ved Vitusapotek Storo

– Mange unge sier at de ikke trenger veiledning, de har brukt medisiner siden de var barn. Men når jeg spør, er det mange som ikke vet at man må holde pusten i minimum 10 sekunder, sier Shirley Baulhassani, tjenestefarmasøyt på Vitusapotek Storo

Tall fra Apotekforeningen viser at det er gjennomført over 340 000 inhalasjonsveiledninger siden oppstarten i 2016. Fra 2019 til 2020 gikk antall inhalasjonsveiledninger ned med 16 prosent, mye på grunn av pandemien.

Under pandemien var det bare tjenestefarmasøytene som fikk vist inhalasjonsteknikken. Nå er apotekfarmasøytene glade for at pasientene får vist teknikken sin selv igjen.

– Inhalasjonsveiledning er veldig oppskattet av våre kunder. De kan stille spørsmål og få repetert informasjonen fra legene, og når de får inhalatoren i hånden, ser vi ofte at det er små ting vi kan forbedre, sier Hanna Walsøe, farmasøyt og apoteker ved Apotek 1 Svolvær.

Det siste året har kjøpesenterapoteket i Lofoten utført rundt 180 inhalasjonsveiledninger.  

–Trenger en oppfriskning

Inhalasjonsveiledning innebærer at pasienten viser inhalasjonsteknikken sin til apotekfarmasøyten. Dersom det oppdages feil ved teknikken, får pasienten hjelp. Feil inhalasjonsteknikk kan føre til at pasienten ikke får forventet effekt av medisinen.

– Vi godtar ikke alltid et nei når vi spør pasienten om de vet hvordan medisinene skal brukes. Selv om pasientene har brukt inhalasjonsmedisiner før, trenger de noen ganger en liten oppfriskning. Det er jo veldig viktig å bruke de forebyggende legemidlene slik legen har forskrevet og at de skjønner hva det egentlig handler om, sier Walsøe.

Hun forteller om en pasient som ikke hadde forstått hvordan man skulle bruke en turbuhaler. Personen stod nærmest opp ned på hodet og svingte seg opp.

– Kundene synes kanskje det er litt ubehagelig å vise teknikken sin, og noen blir litt stressa. Det er jo litt som en muntlig prøve, men de fleste er fornøyde når de er ferdige, fortsetter hun.

I gode og onde dager

Shirley Baulhassani jobber som apotekfarmasøyt hos Vitusapotek Storo. Hun gjennomfører rundt to inhalasjonsveiledninger i uken.

– Mange unge sier at de ikke trenger veiledning, de har brukt medisiner siden de var barn. Men når jeg spør, er det mange som ikke vet at man må holde pusten i minimum 10 sekunder, sier Baulhassani.

Dersom en kunde henter ut Ventoline, spør farmasøyten om pasienten bruker de forebyggende medisinene også.

– Det hender ofte at de svarer at de ikke gjør det. Da forteller jeg at den forebyggende medisinen skal brukes i både gode og onde dager. Mens Ventolinen kun skal brukes en kort periode ved behov, anstrengelse eller fysisk aktivitet, forklarer hun.

Da svarer pasienten «åja, det visste jeg ikke.»

Flere kvinner takker ja

Gjennomsnittsalder på kunder som får en inhalasjonsveiledning i apoteket er 52 år. Det er litt flere kvinner enn menn som takker ja til veiledning. Over halvparten av pasientene har behov for hjelp til å korrigere inhalasjonsteknikken sin.

–  Blant de eldre er det mange som takker ja til inhalasjonsveiledning. Noen har fått beskjed fra legen at de kan få veiledning på apoteket, sier Baulhassani.

Hun forteller om en forelder som skulle hente ut medisin til sitt barn, visste ikke at barnet måtte puste gjennom kammeret fem ganger. De kom tilbake og sa at barnet hadde blitt mye bedre.

 – Noen leger skriver på etiketten at apoteket skal vise bruken av inhalasjonsmedisinene. Vi skal ikke overta legens oppgaver, men vi skal være et tillegg, sier tjenestefarmasøyten som holder seg oppdatert ved å bestille demo-inhalatorer og ser instruksjonsvideoer.

– Det kommer hele tiden nye inhalatorer og nye kombinasjoner, så vi må følge med, sier hun.

Legen henviser til apoteket

Walsøe forteller at kundene ofte kommer rett fra legen, som har sagt at apoteket skal gjennomgå inhalasjonsmedisinene og veilede pasientene i bruk.

– Når legene sier til pasientene at de kan få opplæring på apoteket, sparer legen tid, sier hun.

Medisinstudenter får omvisning på apoteket når de er på studieturer. Da forteller apotekeren om tjenestene apoteket tilbyr.

– Det er en god start på et fremtidig samarbeid.

Hun ser på det som en selvfølge at apotekene skal fortsette med å tilby tjenesten.

– Det er flere grunner til det, både for pasientene, at de får effekt av den behandlingen legen har forskrevet, og at vi får brukt den farmasøytiske kompetansen vår, avslutter hun.