Gå til innhold

Fagkompetanse og god service er viktige faktorer når kundene skal velge apotek, viser Apotekbarometeret.

Det er noen av funnene i Apotekbarometeret, som Kantar i høst har gjennomført for Apotekforeningen.

Undersøkelsen viser at personalets service og de ansattes kompetanse og fagkunnskap er viktig når man skal velge hvilket apotek man skal oppsøke. Aller flest svarer at beliggenhet er viktig ved valg av apotek.

–  Det er veldig positivt at fagkompetanse og service er så viktige faktorer når kundene skal velge apotek. Det viser at god kunde- og pasientoppfølging er avgjørende i konkurransen apotekene imellom. Det bidrar til å opprettholde den høye kvaliteten vi har i apotek. Apotekene skal være glade for at de har bevisste og krevende kunder, mener adm. direktør Per T. Lund i Apotekforeningen.

Han tror dette medvirker til at apotekene fortsetter å nyte høy tillit i befolkningen år etter år. Når de aller fleste også er svært tilfredse med det apoteket de bruker mest, viser det at apotekene leverer på kundenes forventninger.

Kan bli enda bedre

Apotekbarometeret viser at over 70 prosent av reseptkundene får informasjon om hvordan legemidlene skal brukes. Mer enn åtte av ti synes at dette bidrar til riktigere bruk av legemidlene.

– Dette er gode tall, og vi kan ikke forvente at 100 prosent skal rapportere at de får nyttig informasjon om bruken. Men informasjon om legemiddelbruk er en helt sentral kjerneoppgave for de ansatte i apotek, så det er fortsatt rom for å bli enda bedre, mener Lund.

Oftere legemiddelmangel

Undersøkelsen viser også en økende andel apotekkunder som melder at de ikke får tak i alle de legemidlene de trenger. Denne gangen er det 11 prosent av de spurte som oppgir at de ikke har fått tak i alle reseptlegemidlene de trengte.

– Dette er uttrykk for en bekymringsfull utvikling, der det stadig oftere ser ut til å oppstå leveringsproblemer til det norske markedet. Legemiddelmangel har blitt et helseproblem som både legemiddelindustrien, myndighetene og vi i apotekene må gjøre det vi kan for å løse. Heldigvis løser apotekene problemene for de aller fleste som opplever mangel på sine legemidler. Det gjøres et iherdig detektivarbeid, de bytter til andre likeverdige alternativer og de henviser kundene videre til andre apotek som har igjen et lager, forteller Per T. Lund.