Helsetjenester i apotek brukes flittig - også under pandemien
I fjor var 171 972 kunder i apoteket for å sette en vaksine, få hjelp til riktig inhalasjonsteknikk eller veiledning om riktig bruk av hjertemedisin.
OBS! Dette er en gammel artikkel og innholdet kan være utdatert
Det viser tall fra Farmaloggs legemiddelstatistikk.
— Da store deler av Norge stengte ned, var apotekene åpne og hjalp kunder med små og store helseplager. I tillegg viser statistikken at apotekene også har klart å ta godt vare på pasienter som har startet på hjertemedisin og som trengte hjelp til riktig inhalasjonsteknikk. De har også vaksinert pasienter i risikogruppen mot sesonginfluensa. Jeg er veldig stolt av alle apotekansatte, som har stått på og hjulpet kunder gjennom det vanskelige fjoråret, sier fagdirektør Hanne Andresen i Apotekforeningen.
Hun legger til at apotekenes innsats er et godt grunnlag for den betydningen apotekene nå kan få i vaksinering mot covid-19 i en rekke kommuner.
94 600 influensavaksiner i apoteket
I løpet av 2020 satte helsepersonell i apotek 94 600 influensavaksiner og farmasøyter rekvirerte 75 500 vaksiner.
— Hadde vi hatt flere influensavaksiner, slik at andre enn risikogruppen også kunne få vaksine mot influensa, hadde nok antallet vaksinasjoner vært mye høyere. Vi var i hvert fall klare og hadde kapasitet til å sette mange flere vaksiner i fjor, sier Andresen.
Over 900 apotek, som er 91 prosent av alle apotekene i Norge, satte i fjor vaksiner mot sesonginfluensa. I apotekene rundt om i hele Norge er det 4000 vaksinatører og 2000 rekvirenter, og det jobbes nå med å tilby opplæring til enda flere.
Medisinstart-samtaler har fungert godt via telefon
Medisinstart er en offentlig finansiert tjeneste for hjerte- og karpasienter. Apotekene begynte å tilby tjenesten 2. mai 2018. Andresen forteller at antall veiledningssamtaler med pasienter som startet på en hjertemedisin har hatt en økning på 44 prosent fra 2019 til 2020.
— Veiledningstjenesten Medisinstart har fungert godt under pandemien fordi samtalene også kan gjennomføres per telefon, sier Andresen.
Atorvastatin er det legemidlet som har vært snakket om i flest Medisinstart-samtaler. Deretter har samtalene hatt utgangspunkt i legemidlene metoprolol, apixaban og amlodipin. De fleste samtalene handler om å motivere pasienten til bruk, drøfte bekymringer og gi råd om håndtering og lindring av bivirkninger.
Pandemien ga en liten nedgang i inhalasjonsveiledninger
Tallene fra 2020 viser at det har vært en liten nedgang i antall inhalasjonsveiledninger fra 2019. Tjenesten innebærer at pasienten viser inhalasjonsteknikken sin og får råd dersom det oppdages feil ved inhalasjonsteknikken, noe som kan føre til at man ikke får forventet effekt av medisinen.
— I 2020 var det en nedgang i antall inhalasjonsveiledninger på 16 prosent. Nødvendige strenge smitterverntiltak forklarer nok denne nedgangen. Med smitteverntilpasninger er det likevel mulig å gjennomføre inhalasjonsveiledninger i apoteket, og med 62 094 inhalasjonsveiledninger i 2020 viser apotekene også her at de har klart å levere tjenesten på en god måte i en krevende tid, sier Andresen.
De aller fleste trenger fortsatt hjelp og veiledning for å få til riktig inhalasjonsteknikk. Siden oppstarten av inhalasjonsveiledning i mars 2016, har apotekene hatt 265 926 veiledninger.